جفای حکومت ترکیه در حق سیاستمداران کُرد پذیرفتنی نیست

سرویس ترکیه - احمد ترک سیاستمدار کرد ترکیه، در واکنش به تداوم زندان زندان آیسل توغلوک سیاستمدار کرد که در زندان بیمار شده است، دشمنی حکومت ترکیه با سیاستمداران کرد را ناپذیرفتنی دانست.

به گزارش کردپرس، در پی وخیم تر شدن وضعیت سلامتی آیسل توغلوک سیاستمدار کرد و نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، در زندان، احمد ترک سیاستمدار کهنه کار کرد، دشمنی حکومت ترکیه را با سیاستمداران کرد نابخشودنی دانست.

احمد ترک که در سال های 2009 تا 2014 رئیس مشترک کنگره جامعه دموکراتیک (DTK) بود، در گفتگو با خبرگزاری مزوپوتامیا درباره همرزم سیاسی قدیم خود آیسل توغلوک گفت: «او بهترین سیاستمدار، بهترین دوست، بهترین رفیقی است که می‌شناسم. در زمان فعالیت سیاسی هیچ تکبری در وجود او نبود، و همیشه در همه کار با دیگران مشورت می کرد. او به مردم و به سیاست ایمان کامل داشت. او یک سیاستمدار صادق، یک شهروند کُرد صادق، و دوست ماست که همیشه بیش از هر چیز به آینده مردمش اهمیت می دهد.»

او با یادآوری اینکه آنها سابقه همکاری دیرینه ای در حوزه سیاست با یکدیگر دارند، گفت: «ما تقریباً 5 سال ریاست مشترک یک نهاد را با یکدیگر بر عهده داشته ایم. او یکی از دوستان ما است که واقعاً به دموکراسی اعتقاد دارد و برای مردمش مبارزه خالصانه می کند. البته او امروز به خاطر عقاید و افکارش در زندان است. خیلی از دوستان دیگر ما نیز مانند او در زندان هستند، اما به دور از وجدان انسانی است که فرد بیماری مانند خانم آیسل در زندان بماند.»

سیاستمدار کهنه کار کُرد، با بیان اینکه ارزش های انسانی در ترکیه پایمال می شوند، گفت: «وضعیت سلامتی خانم آیسل بحرانی است و از جهت قانونی هیچ الزامی برای ماندن او در زندان وجود ندارد. اما با وجود این، متأسفانه، این حکومت سیاستمداران ما را مجبور به پرداخت هزینه های سنگین می کند. به عبارت دیگر، حکومت ترکیه رفتاری خصمانه با سیاستمداران کرد دارد. این که فردی با چنین وضعیت سلامتی را در زندان نگه دارید، غیر انسانی است. بر اساس اطلاعاتی که دارم توغلوک شرایط ماندن در زندان را ندارد. با این وجود، قانون دشمن درباره او اجرا می‌شود.»

او افزود: «ما ممکن است متفاوت فکر کنیم، اختلاف نظر داشته باشیم و حتی ممکن است علیه یکدیگر جنگیده باشیم. اما چنین دشمنی و جفایی در حق فردی که واقعاً توانایی ماندن در زندان را ندارد نیز غیرقابل قبول است.»

ترک با یادآوری ماجرای مرگ مادر توغلوک در زمان زندانی بودن او، گفت: «وقتی مادر توغلوک درگذشت و ما در حال برگزاری مراسم خاکسپاری بودیم، گروهی از افراد به ما و توغلوک -که او را برای شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش از زندان آورده بودند - حمله کردند و به مزار مادرش بی حرمتی کردند. نیروهای پلیس بی آن که حرکتی کنند و جلوی جمعیت را بگیرند، فقط نظاره گر بودند. این اتفاق ضربه سنگینی به روح و جسم خانم آیسل وارد کرد.»

گفتنی است، آیسل توغلوک که بیش از 5 سال است در زندان کاندیرا به سر می برد، در پی شوک ناشی از اتفاقاتی که در زمان خاکسپاری مادرش رخ داد، دچار آلزایمر شده است. با وجود این که نگهداری فردی با چنین بیماری ای در زندان غیر قانونی است، سازمان پزشکی قانونی ترکیه هیچ نظری درباره این وضعیت ارائه نداد و با تداوم حضور او در زندان موافقت کرد. توغلوک دیگر کسی را نمی شناسد و حافظه اش یاری نمی دهد تا به خاطر بیاورد حتی برای چه در زندان است.

کد خبر 29684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha