١٢ هزار نفر از تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و غار «سهولان» مهاباد دیدن کردند

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره محیط زیست مهاباد گفت: تا روز پنجم عید هزار و ٧٠٠ نفر از این تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مهاباد و ١٠هزار ١٣٨ نفر هم از غار آبی تاریخی «سهولان» این شهر بازدید کرده اند.

فاروق سخنور به خبرنگار کردپرس افزود: تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد، نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی و نخستين سايت پرنده نگري کشور است و بە عنوان بهشت پرندگان ایران نيز شناخته شده است.

او اضافه کرد: با توجه به بارندگی‌های مطلوب سال آبی جاری، تالاب بین‌المللی کانی برازان این شهرستان این روزها میزبان بیش از ۳۵ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.

سخنور با اشاره به رشد ۵۰ درصد تعداد پرندگان مهاجر در مقایسه با دو ماه اخیر گفت: به دلیل احیای تالاب و شرایط زیستی مناسب این میزان افزایش یافته است و همین مورد سبب استقبال هزار و ٧٠٠ نفری گردشگران از تالاب و سایت پرنده نگری مستقر در تالاب شده است.

سخنور گفت: بارندگی‌های اخیر و انتقال ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به این تالاب موجب احیای آن شده و زمینه بسیار مناسبی را برای زیست و استراحت پرندگان مهاجر در این پهنه آبی به وجود آورده است.

او افزود: پرندگان مهاجر شامل خوتکا، فلامینگو، غاز خاکستری، پلیکان، انواع مرغابی سرسبز و حنایی، تاجدار، فیلوکس، فلامینگو، کشیم بزرگ و کوچک، تنجه، آنقوت، خروس کولی، انواع آبچلیک، کاکایی ارمنی و سرسیاه و پرستوی دریایی هستند و پرندگان کمیابی چون اردک سرسفید، خروس کولی دم سفیدو مرمری نیز دیده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد با اشاره به احیای تالاب بین المللی «قوپی باباعلی» مهاباد نیز گفت: خوشبختانه بارندگی های اخیر سبب پر آبی تالاب شده به نحوی که تالاب این روزها بیشترین حجم آبی سالیان گذشته را تجربه می کند.

سخنور همچنین با اشاره به بازگشایی غار آبی تاریخی سهولان مهاباد بعد از ٢ سال اظهار کرد: متاسفانه از زمان شیوع کرونا، بازدید از غار سهولان هم متوقف شده بود اما امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی این غار بازگشایی شده است.

او بیان کرد: در روز اول عید ٦٨٤ نفر، روز دوم ١٥٧٢ نفر، روز سوم ٢١٠٦ نفر، روز چهارم ٣١٨٥ نفر و در روز پنجم ٢٥٩١ نفر از غار سهولان دیدن کرده اند.

به گفته سخنور؛ غار «سهولان» مهاباد دومین غار آبی بزرگ در ایران و از مهم‌ترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور است که در حدود ٤٣ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد- بوکان در نزدیکی روستای سهولان قرار دارد. عمق آب داخل غار در برخی نقاط به ٣٢ متر می‌‌رسد و اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ١٠ الی ١٥درجه است.

کد خبر 29681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha