رئیس اتحادیه میهنی: هنوز برای معرفی یک نامزد مشترک برای ریاست جمهوری، فرصت باقی است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - بافل طالبانی رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان در دیدار با یک هیأت از اتحادیه اروپا تأکید کرد هنوز برای یک نامزد واحد و مشترک برای پست ریاست جمهوری عراق فرصت باقی مانده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، بافل طالبانی در این دیدار در دباشان سلیمانیه گفت: هنوز فرصت از دست نرفته است و همه ما می توانیم تنش های سیاسی و شخصی را کنار بگذاریم و با دیدگاهی میهت پرستانه با هدف تقویت کیان اقلیم کردستان و حفظ منافع عالی آن، یک نامزد واحد را برای ریاست جمهوری عراق معرفی کنیم.

طالبانی افزود: وضعیت در عراق نیازمند تسویه و تفاهم متقابل با هدف تشکیل یک دولت قوی و فعال است که صلح و ثبات را برای کشور به ارمغان بیاورد.

یادآور می شود ماجد شنگالی، عضو ایزدی فراکسیون حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق اعلام کرده بود فرصت رایزنی با اتحادیه میهنی کردستان به پایان رسیده است و شاید بتوان گفت بازگشت به توافق با این حزب دشوار است. به همین دلیل احتمال تکرار سناریوی سال 2018 (حضور هر حزب با یک نامزد در رأی گیری برای ریاست جمهوری عراق) وجود دارد.

براساس عرف سیاسی حاکم بر عراق پس از سقوط صدام در سال 2003، پست ریاست جمهوری به کردهای آن کشور اختصاص می یابد. در میان کردها نیز بنا به تقسیم کار و نقش های داخلی، ریاست جمهوری به اتحادیه میهنی و ریاست اقلیم کردستان به حزب دمکرات تعلق می گرفت. اما در دوره گذشته (2018) حزب دمکرات، اقدام به معرفی فؤاد حسین به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق نمود که سرانجام برهم صالح توانست رأی نمایندگان مجلس را به دست بیاورد.

کد خبر 29342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha