هیأت انگلیسی خواستار مجازات اردوغان در لاهه شد

سرویس ترکیه - اعضای هیأت فعالان اجتماعی انگلیسی پس از انجام تحقیقات در کردستان عراق، خواستار محاکمه اردوغان به اتهام ارتکاب به جنایت جنگی شدند.

به گزارش کردپرس، هیأتی متشکل از فعالان اجتماعی و رووزنامه نگارانی که در زمینه استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی در اقلیم کردستان تحقیق می کرد، خواستار مجازات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به اتهام جنایت جنگی شد.

به نوشته مزوپوتامیا، هیأتی متشکل از استیو سوئینی سردبیر مورنینگ استار بین المللی و سخنگوی کارگروه دفاع از کردستان و ائتلاف علیه سلاح های شیمیایی در کردستان، اندی کوچوندی، عضو هیأت اجرایی انجمن ملی کارمندان و فدراسیون عمومی اتحادیه های کارگری، جان هانت روزنامه‌نگار و نویسنده، جولی وارد عضو سابق حزب کارگر پارلمان اروپا و یکی از بنیان‌گذاران کارگروه صلح در کردستان، جان مک‌گاوان دبیرکل کمیته اجرایی اتحادیه فعالان اجتماعی و فدراسیون اتحادیه‌های کارگری، برت اسچوونبرگ مشاور اتحادیه های کارگری، و میلنه ساولی روزنامه نگار، از تاریخ 28 فوریه تا 8 مارس تحقیقاتی را درباره استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی در اقلیم کردستان انجام دادند.

هیأت تحقیقاتی انگلیسی پس از انجام بررسی ها با انتشار بیانیه ای خواستار تشکیل پرونده قضائی و آغاز تحقیقات در اسرع وقت درباره استفاده حکومت ترکیه از سلاح های شیمیایی و اقدام به جنایت های جنگی از سوی اردوغان شد. در این بیانیه آمده است: «در سی و چهارمین سالگرد حمله شیمیایی به حلبچه که در آن 5000 شهروند غیر نظامی کرد توسط صدام کشته شدند، از جامعه جهانی می خواهیم که از تاریخ درس گرفته و به اشغال نظامی 11 ماهه ترکیه پایان دهد.»

هیأت تحقیقاتی با اشاره به حملات ترکیه به اردوگاه مخمور و کشته شدن غیر نظامیان اعلام کرد: «یکی از موضوعات نگران کننده اخبار مطرح شده درباره استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی در خاک عراق است. همه این موارد جزو جنایات جنگی شمرده می شوند. تداوم سکوت سازمان های بین المللی اکنون غیرقابل دفاع است. سازمان منع سلاح های شیمیایی باید فوراً تیمی را برای بررسی صحت و سقم اخبار حملات شیمیایی به کردستان عراق اعزام کند.»

در این بیانیه با تاکید بر اینکه انگلیس، آلمان، آمریکا و اتحادیه اروپا باید فورا فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کنند، آمده است: «اردوغان باید به دادگاه لاهه آورده شود و به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود و این گامی در جهت احقاق عدالت برای مردم کرد خواهد بود.»

این هیأت در پایان بیانیه خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در کردستان عراق، همبستگی مردم کرد، حذف حزب کارگران کردستان (PKK) از فهرست سازمان های تروریستی، و به رسمیت شناخته شدن انفال به عنوان نسل کشی از سوی سازمان ملل متحد شد.

کد خبر 29335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha