فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در ایلام عمومیت پیدا کند / گران‌فروشی در میوه و تره‌بار استان قابل قبول نیست

سرویس ایلام - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بر عمومیت یافتن فرهنگ این فریضه الهی در استان تاکید کرد و گفت: شورای شهر و شهرداری ایلام برای تنظیم بازار نقش واقعی خود را ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار عنوان کرد: اولین آمر به معروف و ناهی از منکر خداوند متعال است و یکی از وظایف اصلی پیامبر اکرم نیز امر به معروف و نهی از منکر است که طبق آیات قرآن باید یک جمع تخصصی و تشکیلاتی برای این فریضه الهی تشکیل شود.

او گفت: در گذشته نهادهایی برای برخورد با گران‌فروشی ها، نظارت بر بازارها و رعایت سایر شؤون مذهبی وجود داشته است و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با وجود دستور صریح حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر ایجاد یک جمع تخصصی و تشکیلاتی برای انجام این فریضه الهی، به نوعی این دستور بر زمین ماند و این در حالی است که امروز ما به ایجاد چنین تشکیلاتی نیاز داریم.

امام جمعه ایلام تاکید کرد: آنچه که وظیفه نهاد امر به معروف و نهی از منکر باید باشد، در حال حاضر بین نهادهای مختلف مانند دیوان محاسبات، تعزیرات، اصناف، سازمان تبلیغات، ارشاد اسلامی و... تقسیم شده است و هر کدام بخشی از اجرای این فریضه را بر عهده دارند.

وی با ذکر حدیثی از امام محمد باقر (ع) عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مهمترین فریضه است و اگر اجرا شود، تمام اوامر و نواهی الهی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار خاطر نشان کرد: ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر هم در بعد شخصی و هم در بعد حکومتی مشکل داریم و برای از دست ندادن یک منفعت، از اجرای این فریضه الهی دوری میکنیم در حالی که طبق سنت الهی با ترک این فریضه شرایطی بدتر از آن مورد بر ما و جامعه حاکم خواهد شد.

وی افزود: اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید اقناعی باشد و ملاحظات اجتماعی را نیز در نظر گرفت اما در هر شرایطی باید از ترک این فریضه اجتناب شود و سعی کنیم فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و ضرورت آن در استان ایلام عمومیت پیدا کند.

وی با تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: نظارت بر ورزشگاه‌ها، اماکن تفریحی، بازارها و سایر اماکن عمومی با رعایت شؤون انجام شود و می‌طلبد همه اعضای ستاد به شکل جدی پای کار بیاید.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام عنوان کرد: باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جوری ایجاد شود که هیچ انسانی نسبت به آن بی تفاوت نباشد چرا که اگر ترک شود، چیزی نیست که فقط دامن انسان ترک کننده این فریضه را بگیرد بلکه دارای آثار اجتماعی است و پیامد آن دامن همه افراد جامعه را می‌گیرد.

وی ضمن انتقاد از وضعیت گران‌فروشی در استان ایلام نسبت به استان‌های همجوار خصوصاً در بخش میوه و تره بار تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری ایلام برای تنظیم بازار نقش واقعی خود را ایفا کند و در حوزه میوه و تره بار با ایجاد یک میدان جدید هم یک فضای رقابتی ایجاد کنند و هم از افرادی که برای ارزان شدن آن تلاش می‌کنند، حمایت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار افزود: غرفه هایی که شهرداری با قیمت پایین در اختیار فروشندگان قرار داده است اما آنها با همان قیمت سایر نقاط کالاهای خود را به فروش می رسانند و سؤال اینجاست که مردم در این واگذاری های شهرداری چه سودی می‌برند؟

گفتنی است در این جلسه حجت‌الاسلام حاتمی به عنوان دبیر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام معارفه شد.

کد خبر 29111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha