ایوان کلهرنشین، مقصدی برای نوروز در عروس زاگرس

سرویس ایلام - اگر شنیده باشید که استان ایلام عروس زاگرس و نگین زاگرس است، بدون شک شهرستان ایوان یکی از زیباترین نقاط این استان است که ترکیبی از تاریخ و طبیعت و اصالتهای مردم‌شناسانه اش از آن یک مقصد عالی برای سفرهای نوروزی ساخته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، شهرستان ایوان با جمعیتی 60 هزار نفره را می توان مرکز کلهرستان و مأوای تاریخی مردم کلهرنشین استان ایلام دانست که همجوار با شهرستان گیلان غرب در استان کرمانشاه و شهرستان چرداول در ایلام، همراه با سرپل ذهاب و قصر شیرین و اسلام آباد غرب، مرکز عمده ایل کلهر است و دارای فرهنگ و سنتها و پوشش و غذاها و آثار تاریخی فراوانی است.

ایوان به مرکز شعر و ادب و هنر نیز در استان ایلام معروف است و شعرای عصر نادرشاه این دیار به نامهای شاکه و خان منصور شهرت جهانی دارند و علاوه بر این بنیه فرهنگی و ادبی، ایوان شهری پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که بخش عمده ای از زیبایی های ایلام را در خود جای داده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.


آتشکده سیاهگل
آتشکده سیاهگل در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان در بخش زرنه در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای سرتنگ و در مسیر رودخانه خروشان کنگیر شهرستان ایوان قرار دارد. این آتشکده که بر روی چهار پایه بنا شده، مربوط به دوره ساسانیان است و یکی از سالم‌ترین آتشکده‌های دوران قبل از اسلام در این استان می‌باشد. این آتشکده که تا زمان صفوی روشن بوده، در چهار طرف دارای دالان برای طواف زرتشتیان به دور آتش مقدس بوده است. در مجاورت این بنا معدن زغال سنگی وجود داشته که سبب سیاه رنگ شدن خاک این منطقه بوده است و به همین دلیل این منطقه سیاهگل نامیده می‌شده است.

طاق شیرین و فرهاد
طاق شیرین و فرهاد برای دوستداران تاریخ، یادآور افسانه‌های ایران باستان و نماد فداکاری و آرامش‌خواهی فرهاد برای شیرین لقب گرفته است. طبق روایات شفاهی مردم محلی، بنای طاق در موقع گذر شیرین و فرهاد از این منطقه بنا شده و نقل است که فرهاد در کمتر از یک نیم روز برای استراحت شیرین این بنا را برپا کرد و به همین دلیل اکثر مردم محلی این بنا را با نام طاق شیرین می‌خوانند. اما به نظر می‌رسد از پادگان‌هایی است که در مسیر راه‌ها می‌ساختند. بنا به نظر برخی از باستان‌شناسان، این بنا نیایشگاهی است که در زمان اشکانیان برای پرستش مهر میترا ساخته شده است. بیشتر باستان‌شناسان نیز معتقدند این بنا برای نگهبانی از مویرگ‌های جهان راه ابریشم بوده است.

آبشارهای هفت قلوی پلیه
یکی از این جاذبه های طبیعی ایوان، آبشارهای هفت قلوی پلیه است که همواره بسان هفت برادر افسانه ای دست در دست هم در برابر دیدگان گردشگران به هنرنمایی رقص آب می پردازند. آبشارهای هفتگانه پلیه با ۲۵ متر عرض و هفت تا ۹ شیار ریزشگاه آب که تنها جلوه ای کوچک از زیبایی خاص این دیار است منطقه ای بکر و کمتر شناخته شده است که حتی بیشتر مردم استان ایلام هم از وجود این شاهکار طبیعی بی خبر و ناآگاه هستند. این آبشارهای هفت قلو که از جاذبه طبیعی شهرستان ایوان محسوب می شود با احداث زیرساخت های مورد نیاز گردشگران و مسافران از سوی مسئولان ذیربط یا بخش خصوصی قطعا در آینده به یکی از قطب های گردشگری این شهرستان تبدیل می شوند.

بنای بقعه حاجی حاضر
بقعه حاج حاضر علیه الرحمه در کنار جاده اصلی ایلام - کرمانشاه و در ۵۵ کیلومتری شهرستان ایلام قرار گرفته، در جوار این بقعه متبرکه مزار شهداء شهرستان ایوان قرار دارد که این خود زینت بخش بقعه و منطقه گردیده است. بقعه دارای امکاناتی از قبیل جاده آسفالت، آب، برق، سرویس بهداشتی و غیره جهت رفاه حال زائران می‌باشد.

روستای ساتیان
ساتیان یکی از روستاهای استان ایلام است که در دهستان نبوت بخش مرکزی شهرستان ایوان واقع شده‌است. روستای ساتیان در ۷ کیلومتری شهر ایوان واقع گردیده و این روستا بافتی بسیار زیبا دارد و از نظر طرح هادی روستایی تا حد ۵۰ درصد پیش رفته و از نظر خیابان بندی و کوچه بندی در حد بسیار عالی و منظم چینش شده و در بخش مرکزی شهرستان ایوان قرار دارد. این روستا دارای بیشتر از صد خانوار اعم از کشاورز و دامدار است که همگی در کنار هم و در صلح و صفا زندگی می کنند و در کنار کشاورزی و دامداری به بافتن فرشهای دستباف نیز می پردازند.

کد خبر 28900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha