شبکه انتقال آب کرمانشاه 35 درصد هدر رفت دارد

سرویس کرمانشاه _ امیر ظهرابی با اشاره به ۳۵ درصد هدررفت آب گفت: این هدر رفت بالا به دلیل مصارف غیرمجاز و فرسودگی شبکه انتقال است که اصلاح خط توزیع یکی از دستور کارهای است.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ امیر ظهرابی روز دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به تصویب قانون جدید تغیر نام شورای مدیریت بحران به «ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات و پاسخ به بحران»، راهبرد جدید بر مبنای «اقدام پیشگیرانه» طراحی شد و در دستور کار استان‌ها قرار گرفت.

ظهرابی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی به‌ موقع برای تسلط در زمان بحران و استفاده درست از ظرفیت‌های مردمی، آموزش‌های عمومی و تخصصی و شناسایی مخاطرات و نقاط آسیب‌پذیر گفت: آموزش و اطلاع رسانی درست از اقداماتی در دستور کار ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات و پاسخ به بحران استان کرمانشاه است تا شرایط اضطرار به وضعیت بحرانی تبدیل نشود.

وی همچنین با اشاره به تصویب ۲ سند کاهش خطر و آمادگی و پاسخ عنوان کرد: طبق این اسناد ابتدا باید آسیب‌ها، نقاط ضعف و کانون‌های بحران در استان شناسایی و سپس اقدامات پیشگیرانه مثل لای روبی رودخانه ها برای پیشگیری از سیل و... انجام شود. همچنین در قدم دوم نحوه مقابله با حوادث مشخص شود.

ظهرابی تصریح کرد: سند کاهش خطر در استان تکمیل ‌شده و سند آمادگی و پاسخ در مرحله پایانی قرار دارد و به ‌زودی در ستاد پیشگیری مطرح و به تهران ارسال می‌شود.

وی در ادامه به مشکل تامین آب شرب شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در تابستان سال ۱۴۰۰ با مدیریت مناسب اجازه ندادیم که مشکل آب شرب به بحران تبدیل شود و همچنین بنا داریم که به‌زودی یک مترمکعب در ثانیه به ورودی آب شرب شهر کرمانشاه اضافه کنیم. همچنین افزایش ورودی از ۲۵ اسفندماه و با وارد مدار کردن تصفیه‌خانه حاج‌قاسم سلیمانی اتفاق خواهد افتاد زیرا از این تاریخ تا پایان نوروز شاهد یک پیک مصرف در آب شرب خواهیم بود که تلاش می‌کنیم با کمترین مشکل آن را پشت سر بگذاریم.

در ادامه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه درباره طرح آمادگی مدیریت بحران استان‌ها ویژه نوروز ۱۴۰۱ نیز گفت: بخشنامه این طرح به همه شهرستان‌ها ابلاغ‌شده است . همچنین اقدامات مختلفی هم برای مدیریت حوادث و خطرها انجام‌شده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره لایروبی برخی رودخانه‌ها (راوند، گاماسیاب و الوند)، دیوارسازی در منطقه تنگ کنشت، پایش بهنگام مخاطرات و اطلاع‌رسانی به‌موقع هواشناسی، شناسایی نقاط پرخطر، افزایش دیواره رودخانه‌ها، تعطیلی ساخت‌وسازها در حریم رودخانه‌ها و پاک‌سازی معابر شهری. گفت:این اقدامات از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از بحران و مشکلات در نوروز انجام شده است.

ظهرابی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت بارش‌ها و احتمال وقوع سیلاب در ایام نوروز نیز گفت: معمولاً پیش‌بینی‌های هواشناسی برای بیشتر از یک هفته چندان دقیق نیست اما پایش‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بارش‌های استان در اسفند امسال، فروردین و بهار سال آینده در حد متوسط است و بارش‌های سیلابی پیش‌بینی نشده‌است اما درهرصورت ما برای هر رویدادی باید آمادگی داشته‌باشیم.

در ادامه ظهرابی با اشاره به پیگیری طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی گفت: میانگین مقاوم‌سازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در کشور ۵۳ درصد است اما در استان کرمانشاه ۱۷ درصد بیشتر و به ۷۰ درصد رسیده‌است.

وی افزود دلیل این شرایط مساعد در استان کرمانشاه را پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی در ۹ شهرستان زلزله‌زده استان است و همچنین سایر مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز استان نیز می‌توانند برای مقاوم‌سازی خانه‌های خود ۲۰۰ میلیون تومان وام بدون بهره و با بازپرداخت ۲۰ ساله دریافت کنند که ضمانت آن‌هم به‌صورت زنجیره‌ای و با کمترین سخت‌گیری است.

وی در پایان زلزله، سیل و خشکسالی را سه مسئله دانست که استان کرمانشاه با آن درگیر است و گفت: تیم مدیریت بحران و دستگاه های مرتبط در حال تلاش برای پیشگیری از این اتفاقات و بحرانی شدن شرایط هستند.

کد خبر 28719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha