کانون های ریزگرد دریاچه ارومیه تثبیت شدند

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل منابع طبیعی آذربایجان غربی از تثبیت کانون ریزگردهای دریاچه ارومیه با اجرای طرح های احیا خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ها در طول 5 سال اخیر کانون های ریزگرد در سه شهرستان ارومیه، سلماس و میاندوآب تثبیت شده است.

به گزارش کردپرس، میرصمد موسوی در نشست خبری با اصحاب با رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: تا سال ٩٥ در ٣ شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شهرستانهای ارومیه، سلماس و میاندوآب و به خصوص روستاهای اطراف دریاچه ارومیه شاهد گردو غبارهای نمکی بودیم.

او افزود: اما با اجرای طرح های احیا در طول ٥ سال اخیر کانون های ریزگرد در این سه شهرستان تثبیت شده است.

موسوی؛ نهال کاری و بوته کاری در سطح ٢ هزار و ٦٧ هکتار از مناطق اطراف شهرستانهای ارومیه، میاندوآب و سلماس با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار خبر داد و گفت: اجرای ١٦٣کیلومتر بادشکن غیرزنده، بذرکاری در سطح دو هزار و ٦٠٠ هکتار و اجرای ٢٤٤ هزار هکتار قرق به همراه ساماندهی ٤٨٧هزار هکتار چرای دام از دیگر اقدامات با هدف احیای دریاچه ارومیه توسط این اداره کل است.

او با اشاره به فعالیت ٩ سایت سنجش فرسایش خاکی و بادی در استان به خصوص حوضه دریاچه ارومیه اضافه کرد : در سال ٩٦ تلفات تجمعی خاک در منطقه جبل در اطراف دریاچه ارومیه ٣٩تن در هکتار بود که این میزان با اجرای طرح های احیا به ٣ تن در هکتار کاهش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به ٢٧حوضه آبخیرداری در ٤ محدوده دریاچه ارومیه، رودخانه های ارس، زاب و سفید رود در استان بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ٢٥٢هزار هکتار عملیات آبخیزداری مطالعه شده است که از این میزان ٥٣٤هزار هکتار اجرا، ٢٩٩هزار هکتار در دست اجرا و ٤١٩هزار هکتار هنوز نشده است.

موسوی همچنین از اجرای ٣١هزار و ٨٦٣هکتار عملیات مکانیکی و یکهزار و ٢٥٠ هکتار عملیات بیولوژیکی با اعتباری بالغ بر ١٠٠میلیارد تومان در استان در زمینه طرح های آبخیزداری خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به نامگذاری ١٥اسفندماه روز درختکاری گفت : پویش مردمی نیز امسال با شعار هر ایرانی هر درخت و به یاد هر شهید هزار بذر و نهال در سطح استان کاشته می شود.

وی با بیان اینکه هفته درختکاری با هدف تبدیل و ترویج معارف منابع طبیعی در بین مردم، ایجاد ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و آشنایی عموم مردم با اهداف و برنامه های سازمان اجرا می شود، ادامه داد: در این هفته مراسم درختکاری نمادین در برخی از مناطق ، برگزاری مانور یگان حفاظت، مراسم تجلیل از بهره برداران نمونه، دیدار با خانواده های معظم شهدا و غیره از جمله برنامه های شاخص است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد: تاکنون از مساحت دو میلیون و ٧٥٤هکتار اراضی ملی در استان بیش از دو میلیون و ٤٨٣هزار هکتار اسناد تک برگی بنام دولت جمهوری اسلامی اخذ شده است.

او با بیان اینکه در این راستا جشن انفال یا همان سنددار شدن اراضی ملی(کاداستر) در این هفته در تعدادی از استانها به خصوص آذربایجان غربی اجرا می شود، افزود: سنددار کردن اراضی ملی در تمام مناطق استان اجرا و به اتمام رسیده و تنها ٤٣هزار هکتار در ارومیه باقی مانده که در دست اقدام است.

موسوی با بیان اینکه سالانه در سطح ٥٠٠ تا هزار هکتار با همکاری بخش خصوصی نهال در استان تولید می شود، گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی یک میلیون اصله نهال تولید و دربین متقاضیان توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی اظهار کرد: امسال در سطح ٢٦٠ هزار مترمکعب چوب در استان استحصال و تحویل صنایع چوب و کاغذ شمال کشور و نیز سایر کارخانه های چوب وکاغذ شده است.

موسوی با اشاره به بیش از ٥٠مورد آتش سوزی مراتع و جنگل ها در استان در سال جاری نیز افزود: بیشترین آتش سوزی ها در شهرستانهای پیرانشهر، سردشت و ارومیه اتفاق افتاده و با توجه به درصد بالای خطای انسانی نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.

کد خبر 28583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha