«داربین» خانه امیدی برای «گلیم هرسین»

سرویس کرمانشاه _ روز گذشته هرسین شاهد یک رویداد مهم بود. خانه گلیم داربین هرسین با برپایی 50 دار گلیم بافی در روستای سرماج هرسین آغاز به کار کرد. گزارش کردپرس پیرامون این رویداد را مطالعه کنید.

به گزارش خبرنگارکردپرس؛ این مجموعه تولیدی تحت پوشش بنیاد خیریه عزیز شُکری آذربایجانی و با هدف ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان هنرمند این روستا و تولید صادرات محور راه اندازی شده است. عواید این خانه گلیم هم صرف کارهای خیریه انسان دوستانه و نیکوکارانه این بنیاد می شود. مدیریت خانه گلیم داربین هرسین بر عهده دو جوان کارآفرین و تلاشگر به نام جهاندار و جهانبین از خانواده شُکری است.

برپایی ۵۰۰ دار گلیم بافی برای بانوان هرسینی

جهانبخش شُکری رئیس هییت مدیره و بنیانگذار بنیاد خیریه شُکری در این مراسم عنوان کرد: خداوند امانتی را در اختیار خانواده شُکری قرار داده است و باید این امانت را در راه کمک به خلق خدا استفاده کنیم و اینکار برکت آفرین است و بنیاد خیریه شُکری سال هاست در این راستا در عرصه های مختلف مشغول انجام کارهای خیریه است.
وی افزود: بسیار خوشحالم با بهره‌گیری از هنر چند هزار ساله گلیم بافی در منطقه هرسین، یک پروژه اشتغال زایی پایدار با محوریت بانوان هنرمند منطقه اجرایی شده است.
رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی شُکری عنوان کرد: امیدوارم با راهنمایی و همراهی بزرگان و پیشکسوتان این هنر در منطقه، بتوانیم تولیدات کارگاه گلیم داربین هرسین را به دیگر کشورها صادر کنیم.

وی از برنامه بنیاد خیریه شُکری برای توسعه فعالیت های خانه گلیم داربین خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تعداد دارها را از ۵۰ عدد به ۵۰۰ دار گلیم بافی برسانیم و بانوان بیشتری را در این اشتغال پایدار سهیم کنیم.

شُکری خاطرنشان کرد: عواید حاصل از فروش این گلیم‌ ها، از طریق بنیاد شکری صرف امور خیریه می‌شود‌.

باید به مردم ماهیگیری نشان داد

در ادامه این مراسم جهاندار شُکری از اعضای هیئت مدیره بنیاد خیریه شُکری گفت: گروه صنعتی شُکری با دو هزار عضو به عنوان یک خانواده بزرگ سال هاست مشغول تولید و کارآفرینی است و افتخار می کنیم از خانواده ای کارگر پا به این عرصه قدم گذاشته ایم و هنوز هم خودمان را یک کارگر می دانیم.

وی به تشریح فعایت های بنیاد خیریه عزیز شُکری پرداخت و گفت: هرچند این بنیاد به شکل رسمی تنها مدت شش ماه است که آغاز به کار کرده ولی سالیان بسیاری است که در عرصه های مختلف در حال انجام فعالیت های عام المنفعه است.
این کارآفرین کرمانشاهی عنوان کرد: بنیاد شُکری معتقد است باید به جای اکتفاکردن به کمک های مالی، به افراد ماهیگیری یاد دهیم تا علاوه بر اداره زندگی خویش، به تولید و اشتغال کشور هم کمک کنند.
وی با تجلیل از استقبال ویژه اهالی روستای سرماج از ایجاد شعبه خانه گلیم داربین در این روستا عنوان کرد: ساکنان هرسین مردمانی تلاشگر و توانمند هستند و با کمک آن ها می توان مجموعه‌هایی مانند خانه گلیم داربین را راه اندازی کرد و توسعه بخشید.

جهاندار شُکری در مورد دلیل انتخاب نام «داربین» برای این خانه گلیم گفت: در سال‌های گذشته به دنبال ایجاد یک برند اختصاصی بودیم که برند «داربین» در واقع ترکیبی از قسمت آخر نام من و برادرم «جهان بین» است.

وی با تاکید بر ضرورت همگرایی و همدلی در انجام کارهای بزرگ، عنوان کرد: هیچ شخصی به تنهایی توانایی انجام کارهای بزرگ را ندارد و باید از توان بقیه کمک به این امر بهره گرفت و همه با همدلی ایران عزیزمان را در دنیا سرفراز نگه داریم.

یک بنیاد خیریه برای ایجاد اشتغال پایدار

در ادامه این برنامه خانم پرویندخت داودیان کلهر از فعالان مدنی و امور خیریه و صاحبنظر در حوزه فرهنگ طی سخنانی به تشریح جایگاه زن در تاریخ ایران زمین و ادیان مختلف پرداخت و عنوان کرد: زن‌ها در همه عرصه‌ها و جایگاه‌ ها لیاقت خود را به اثبات رسانده‌اند و افتخار آفریده‌اند و امروز شاهد هنرمندی بانوان روستای سرماج در عرصه گلیم بافی هستیم و آن ها در واقع عشق، زیبایی و زندگی می‌آفریند.

وی ادامه داد: مشاهیری همچون پروفسور معصومی از دامن مادران شایسته این روستا برخواسته است. فردی که بهترین بیمارستان‌های دنیا خواهان استفاده از تخصص وی هستند ولی ایشان خدمت به مردم کرمانشاه را انتخاب کرد.

داودیان کلهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه از گذشته تاکنون سه بنیاد خیریه پا به عرصه خدمت به جامعه نهاده‌اند، در ادامه عنوان کرد: اولین آن‌ها در سال های پیش از انقلاب مربوط به بنیاد زنگنه با مدیریت مهندس احمد زنگنه و دکتر زنگنه بود که با حمایت های خویش جوانان تحصیل کرده بسیاری را تحویل جامعه داد و خدمات فراوانی انجام داد.
وی افزود: دومین مجموعه خیریه مربوط به بنیاد رفاه کودک است که آقای جهانبخش شکری، همسر ایشان خانم شیرین شیرزادی و بنده افتخار حضور در هیئت موسسین آن را داریم و اکنون صدها بچه دارای استعدادهای درخشان را با هدف خدمت به بشریت تحت حمایت دارد و بسیاری از ِآن ها مدارج عالیه را طی کرده اند.
این فعال حوزه مدنی از بنیاد خیریه عزیز شکری به عنوان سومین مجموعه خیریه در استان کرمانشاه نام برد و گفت: امروز با اندیشه و تفکر انسانی دو جوان از خانواده شکری این بنیاد خیریه به کارآفرینی در حوزه گلیم بافی در روستای سرماج پرداخته است و یک کار بزرگ و ارزشمند است.
وی یادآور شد: یکی از ویژگی های برجسته این بنیاد ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان شایسته و هنرمند سرماجی و درآمدزایی برای امور خیریه است که بسیار ارزشمند است و امیدوارم شعب آن در غرب کشور توسعه یابد.

روزگاری دار گلیم بافی در تمام خانه های هرسین برپا بود

در ادامه این برنامه کنجوریان فرماندار هرسین عنوان کرد: خوشحالیم که امروز دو فرزند شایسته از خانواده شُکری بانی ایجاد یک خانه گلیم بافی برای بانوان روستای سرماج شده اند که به معرفی هر چه بیشتر گلیم هرسین به دیگر جاها کمک می کند.

وی افزود: گلیم هرسین دارای قدمتی چند هزار ساله است و در زمان حکومت ساسانیان از این زیرانداز در جاهای مختلف استفاده شده است و امروز گلیم به عنوان یک میراث ارزشمند ثبت ملی شده و این افتخاری برای هرسین است.

کنجوریان گفت: وجود بک اقلیم معتدل و رونق دامپروری در هرسین، موجب شده بانوان باذوق منطقه با استفاده از پشم دام های منطقه، این گلیم های زیبا را ببافند.
وی افزود: در گذشته در خانواده ما دار قالی بر پا بود و امروز با دیدن این دارهای گلیم خاطرات گذشته برای همه ما زنده می شود.

در بخش هایی از این مراسم گروه موسیقی داربین به اجرای موسیقی تنبور و قطعاتی از موسیقی فولکلور منطقه پرداخت.
این مراسم با حضور شیرین شیرزادی نیکوکار کرمانشاهی، معاون میراث فرهنگی، اعضای هیئت رئیسه خانه صنعت و معدن، صنعتگران کرمانشاهی، استاد فیروز ناصری چهره تاثیر گذار ثبت ملی گلیم هرسین ، بزرگان منطقه و جمعی از اهالی برگزار شد.

کد خبر 28501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha