هدف گفت‌وگوی راهبردی واشنگتن و بغداد، همکاری برای تقویت روابط است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سفیر آمریکا در بغداد هدف از گفت و گوی راهبردی میان دو کشور را همکاری در راستای تقویت روابط برای غلبه بر چالش های متعدد پیش روی عراق برشمرد.

به گزارش کردپرس به نقل از السیاسه نیوز، متیو تولر، سفیر آمریکا در عراق امروز (یک شنبه) با انتشار یک فایل ویدئویی، در رابطه با همکاری میان دو کشور و گفت و گوهای راهبردی آنها که قرار است در اواسط ماه آینده میلادی انجام شود، توضیحاتی ارائه داد.

تولر در این فایل ویدئویی اظهار داشت: همکاران من در همه بخش های هیئت نمایندگی در عراق، طی هفته های آینده به صورت مفصل بررسی خواهند کرد که چگونه توافقنامه چارچوب راهبردی ما، در تنها کمک امنیتی خلاصه نمی شود بلکه همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و علمی روابط دو جانبه را در بر خواهد گرفت.

سفیر آمریکا در عراق در ادامه نیز اعلام کرد: اطلاع از جزئیات بیشتر درباره راه های ارائه کمک بشردوستانه و پشتیبانی از ثبات میلیون ها عراقی در معرض خطر از سوی آژانس آمریکایی توسعه بین المللی (USAID) فراهم خواهد شد.

تولر همچنین تصریح کرد: بخش اقتصادی در سفارتخانه بر فعالیت پیوسته خود برای جذب هیئت های تجاری و سرمایه های ایالات متحده و صاحبان امتیاز آمریکایی و کمک به عراق با هدف دستیابی آن به استقلال در زمینه انرژی تمرکز خواهد کرد.

سفیر آمریکا در بغداد در این باره افزود: بخش سیاسی نیز در رابطه با برنامه های خود در راستای تقویت حقوق بشر، عدالت و برابری به همراه مین زدایی در صدها مکان حساس برای زیرساخت های عراق صحبت خواهد کرد.

تولر همچنین گفت: ما دارای یک دفتر برای پناهجویان و آوارگان هستیم که از طریق بازسازی مسکن، کشتزار، شرکت، مدرسه و زیرساخت های اصلی جوامع در سراسر کشور، زندگی میلیون ها شهروند عراقی را بهبود بخشید.

سفیر آمریکا در عراق در ادامه عنوان کرد: نسل آینده شهروندان عراق از فعالیت بخش فرهنگی ما از طریق اعزام صدها دانشجوی عراقی در هر سال به آمریکا بر اساس برنامه های مبادله دانشجویان، استفاده خواهند کرد و این بخش همچنین کار مهمی در کمک به حفظ میراث فرهنگی غنی عراق انجام می دهد.

تولر در پایان نیز خاطر نشان ساخت: شراکت ما فراتر از تنها ارائه پشتیبانی به نیروهای امنیتی عراق است؛ ما مشتاق انجام دیدارهای گفت و گوی راهبردی پیش رو هستیم که هدف از آن، همکاری در چگونگی تقویت این روابط است برای غلبه بر چالش های متعدد پیش روی عراق می باشد.

لازم به ذکر است که مصطفی کاظمی، نخست وزیر جدید عراق و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دو هفته پیش در یک تماس تلفنی، همکاری دو کشور در زمینه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی و آماده سازی برای آغاز گفت و گوی راهبردی دو جانبه را مورد بحث و بررسی قرار داده بودند.

کاظمی پیش از آن نیز در نخستین دیدار خود با سفیر آمریکا در عراق بر لزوم همکاری و هماهنگی میان دو کشور در زمینه های اقتصادی و امنیتی، مقابله با تروریسم، آماده سازی برای گفت و گوی راهبردی دو جانبه و تلاش برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه و دوری آن از خطرات تاکید کرده بود.

این در حالی است که پیشتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق اعلام کرده بود که دولت آمریکا در یک نامه رسمی، انجام گفت و گوی راهبردی میان دو کشور در شهر بغداد در روزهای 10 و 11 ژوئن 2020 (21 و 22 خرداد 1399) را پیشنهاد داده که هدف از آن نیز دستیابی به تفاهم متقابل در رابطه با آینده همکاری امنیتی و اقتصادی دو جانبه است.

کد خبر 282521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha