خودداری احزاب کرد در عراق و سوریه از جنگ داخلی

سرویس جهان- مجله گلوبال کامنت با اشاره به این که تقابل میان اتحادیه میهنی، حزب دموکرات و پ.ک.ک بر سر منطقه استراتژیک زینی ورتی به رویارویی میان این احزاب منجر نشد و احزاب کرد سوریه نیز در حال متحد شدن هستند، نوشت: احزاب کرد در عراق و سوریه به این نتیجه رسیده اند که باید از ایجاد یک جنگ داخلی جدید جلوگیری کنند.

به گزارش کردپرس، مجله گلوبال کامنت در گزارشی به مسئله تقابلات اخیر میان اتحادیه میهنی، حزب دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک بر سر منطقه کنترل منطقه استراتژیک زینی ورتی در اقلیم کردستان و نیز تقابلات میان دو جریان کردی در سوریه پرداخته است.

این نشریه معتقد است کردهای سوریه به این نکته پی برده اند که اختلافات آنها مانع از داشتن یک کرسی در مذاکرات صلح سوریه می شود. حزب اتحاد دموکراتیک سوریه یا پ.ی.د که سالهاست مانع از فعالیت احزاب نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق در شورای میهنی سوریه شده، در هفته های اخیر و یا میانجیگری برخی کشورها در حال مذاکره با احزاب داخل شورای میهنی کرد سوریه است و به نظر می رسد که حاضر به مصالحه و سازش است زیرا این مسئله مهم را درک کرده است که باید از تشدید تنش خودداری شود تا آنها بتوانند با داشتن کرسی در مذاکرات صلح سوریه، بر آینده کردها تاثیر بگذارند.

گلوبال کامنت اشاره کرده است که تنش ها میان دو حزب حاکم در اقلیم کردستان بر سر کنترل منطقه زینی ورتی نیز کاهش یافته است و نوید عادی شدن روابط میان این دو حزب رقیب کردی در عراق را می دهد. این نشریه با یادآوری جنگ داخلی میان این دو حزب در دهه 1990 میلادی، علت کنترل شدن اوضاع از سوی هر دو حزب را درک لزوم خودداری از جنگ داخلی میان کردهای عراق دانسته است زیرا به نوشته این مجله، دو حزب کردی دریافتند که با تشدید تنش و احتمالا جنگ داخلی نه تنها دست آوردی حاصل نخواهد شد که ممکن است هرآنچه را هم که به دست آورده اند از دست بدهند.

این مجله با این حال هشدار داده است روابط میان دو حزب همچنان شکننده است و باید مراقب بود اوضاع همچنان تحت کنترل باشد.

این مجله با اشاره به ارسال کمک های پزشکی از سوی دولت اقلیم کردستان تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراقبه کردستان سوریه، این مسئله را نشانه بهبود رابطه میان حزب کردی اتحاد دموکراتیک کردی در سوریه و حزب دموکرات کردستان عراق ارزیابی کرده و گفته است تمامی اینها نشانه درک اهمیت خودداری از تشدید اختلافات میان احزاب کرد در عراق و سوریه از سوی رهبران این احزاب است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 282391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha