ترکیه به دلیل عضویت در ناتو لاجرم درگیر جنگ روسیه و اکراین خواهد  بود

سرویس ترکیه - هشیار اوزسوی نماینده HDP جنگ روسیه و اوکراین را نتیجه تنش سی ساله بین روسیه و ناتو در شرق اروپا دانست و گفت که ترکیه به دلیل عضویت در ناتو لاجرم درگیر این جنگ خواهد بود.

به گزارش کردپرس، هشیار اوزسوی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) از آمَد (دیاربکر) و عضو کمیسیون روابط خارجی این حزب، در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، این جنگ را بخشی از عواقب تنش مابین روسیه و ناتو در شرق اروپا در سی سال گذشته دانست و گفت به دلیل عضویت ترکیه در ناتو شرکت این کشور در جنگ، گریزناپذیر است.

اوزسوی در مصاحبه ای با خبرگزاری فرات در رابطه با حمله روسیه به اوکراین گفت: «این جنگ در واقع جنگ بین روسیه و اوکراین نیست، بلکه تنها بخشی از عواقب تنش مابین روسیه و ناتو در شرق اروپاست که در سی سال گذشته ادامه داشته است. به علاوه اینکه ناتو به وعده‌هایش از 1990 به روسیه عمل نکرده است.»

او در رابطه با موضع HDP در برابر جنگ مابین اوکراین و روسیه گفت: «ما به عنوان HDP در رابطه با تمامی عرصه‌های جنگ، در سوریه، لیبی، شرق دریای مدیترانه، و قفقاز، خواهان عقب‌نشینی نیروهای گلوبالیست و امپریالیست هستیم. قدرت های امپریالیست باید بگذارند مردم در این مناطق به زندگی خود ادامه دهند. آنچه ما (HDP) از آن به عنوان راه سوم (ائتلاف دموکراسی) نام می‌بریم همین است. منافع مردم ساکن در مناطق جنگی بیشتر از منافع روسیه، ناتو یا دولت‌های دیگر برای ما اولویت دارد.»

اوزسوی درباره تنها گذاشته شدن اوکراین از سوی رهبران غرب در مقابل حملات روسیه، گفت: «رهبران اوکراین می‌گویند که تنها گذاشته شده‌اند، اما آشکار بود که تنها گذاشته خواهند شد. نه ناتو و نه دولت‌های اروپایی و نه آمریکا در مقابل روسیه مجهز به تجهیزات اتمی موضع نگرفتند و نخواهند گرفت. ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از رهبران غرب انتقاد می کند که چرا تنها گذاشته شده‌اند. اما آنها 8 سال پیش هم تنها گذاشته شدند. کریمه را چگونه گرفتند؟ غرب اگر چه فشارهای اقتصادی را بر روسیه اعمال کرد، اما آنکه در نهایت پیروز شد بازهم پوتین بود.»

عضو کمیسیون روابط خارجی HDP درباره وضعیت ترکیه در این جنگ گفت: «تنش‌های کنترل شده در شرق اروپا و اوکراین زمینه‌هایی را برای سیاست‌ورزی ترکیه فراهم کرد. اما زمانی که این تنش‌ها به جنگ بیانجامد ترکیه نیز مجبور است اعلام موضع کند. اگر این جنگ ادامه داشته باشد ترکیه نخواهد توانست با هر دو طرف مدارا کند، زیرا ترکیه عضو سازمان ناتو است. از اینرو این جنگ به نفع ترکیه نیست. اگر جنگ ادامه یابد دولت‌‌های غربی ترکیه را تحت فشار قرار خواهند داد تا در کنار اوکراین جای گیرد. همچنین در مورد وضعیت دریای سیاه، مونترو و مباحث دیگر مذاکراتی صورت خواهد گرفت. ترکیه برخلاف میل خود مجبور است در جنگ جای بگیرد.»

کد خبر 28198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha