مناطق آزاد بانه و مریوان نقش جدی در توسعه اقتصادی کردستان دارند

سرویس کردستان - دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان بر اساس یک برنامه اقتصادی پایه‌ریزی شده و قطعا عملیاتی شدن این پروژه کمک جدی به توسعه اقتصاد کردستان می‌کند.

به گزارش کرد پرس، سعید محمد در جلسه شورای اداری استان کردستان در سنندج، گفت: به دلیل اینکه عموما کردستان یک استان امنیتی بوده و مشکلات امنیتی بر همه شیونات استان سایه انداخته رشد و توسعه لازم در آن تحقق پیدا نکرده است.

وی اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران و در کل سرمایه‌گذاری لازمه تحقق توسعه در هر منطقه‌ای است اما وقتی موضوعات امنیتی می‌شود سرمایه‌گذاران از حضور در اینگونه مناطق پرهیز می‌کنند، این در حالی است که کردستان نیروی سرافراز و خوبی دارد و در طول تاریخ همیشه پرچم اعتلای نظام را بلند کرده لذا لازم است یک رویکرد جدید نسبت به این استان لحاظ شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی با عنوان اینکه دشمنان همواره در صدد ضربه‌زدن به کشور هستند اما نباید این مسایل به توسعه استان خدشه وارد کند، افزود: منطقه آزاد کردستان یکی از مناطقی است که می‌شود در اینجا یک حرکت خوب اقتصادی پایه‌ریزی کرد و قطعا کمک جدی به اقتصاد استان می‌کند.

محمد به فلسفه و تاثیرگذار بودن ایجاد مناطق آزاد در رونق اقتصادی در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و ادامه داد: در دنیا معمولا چیزی که شاهد هستیم اکثر کشورهایی که مناطق آزاد تاسیس کرده و قواعد آن را رعایت کرده‌اند از فواید آن بهره برده و موتور پیشران آنها همان مناطق آزاد بوده است.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد همواره موتور پیشران بوده و با توجه به مشوق‌هایی که در آن لحاظ می‌شود بستر را برای فعالیت تولیدکننده و سرمایه‌گذار فراهم کرده است، یادآور شد: ما با هفت نسل از مناطق آزاد در دنیا مواجه هستیم که نسل هفتم آن، مناطق آزاد دیجیتال است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد: علیرغم اینکه ۳۰ سال از عمر مناطق آزاد در ایران می‌گذرد ما در همان نسل اول هستیم و توسعه چندانی در مناطق آزاد نسل‌های بعدی نداشته‌ایم.

محمد با اشاره به اینکه شاخصه‌ها در مناطق آزاد در کشور ما بسیار پایین است و علت آن هم درک پایین مسوولان از ماهیت و فلسفه مناطق آزاد است، گفت: قاعده بازی در مناطق آزاد در کشور اجرا نمی‌شود و قوانین در تضاد با تولید در مناطق آزاد لحاظ می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر قواعد مناطق آزاد رعایت شود امکان سرمایه‌گذاری‌های خوب در این مناطق فراهم شده و اشتغالزایی و صادرات در آنها اتفاق می‌افتد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد کردستان با سه شرط تراز اقتصادی، عدم وجود سکونتگاه و محصورکردن منطقه آزاد از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بتواند شروع یک فعالیت پویای اقتصادی در این استان باشد.

محمد با اشره به اینکه منطقه آزاد بانه و مریوان در ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار اجرا خواهد شد و وجود دو مرز تجاری که مرز باشماق از مبادلات بالایی برخوردار است، اظهار کرد: دنبال این هستیم که هم سرمایه‌گذاران ایرانی و هم سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه از اقلیم کردستان عراق را دعوت به همکاری کنیم که البته آنها هم بسیار مشتاق هستند.

وی با بیان اینکه طرح مطالعات جامع برای منطقه آزاد بانه و مریوان تدوین خواهد شد، افزود: مشاوری برای پیگیری و تدوین طرح جامع در استان تعیین شده و اعتبارات برای ان مهم اختصاص پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در منطقه آزاد کردستان از دستگاه‌های مختلف انتظار داریم همکاری لازم را داشته باشند.

زمینه حضور سرمایه گذاران در مرزهای کردستان فراهم شود

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه با وجود مزیت مرز باید زمینه را برای حضور سرمایه گذاران و اشتغال در منطقه فراهم کرد، بیان کرد: باید ظرفیت های مغفول مانده استان را روی میز آورد و از آن ها بهره گرفت.

شیوا قاسمی پور با بیان اینکه سال هاست که مردم کردستان منتظر این اتفاق هستند، یادآور شد: وجود نیروهای جوان از مهمترین پتانسیل های استان است که می تواند زمینه ساز توسعه در کردستان باشد.

وی پتانسیل های خدادادی را از مزیت های مهم توسعه در استان عنوان کرد و گفت: مردمان کردستان نجیب و صبور هستند، مسئولان باید از جایگاه خود به نحو احسن برای رفاه این مردم استفاده کنند.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیکاری و اشتغال مهمترین مشکل کردستان محسوب می‌شود، بر همین اساس آغاز منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان از مهمترین اتفاقات در حال رخ دادن است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

قاسمی پور با تأکید بر اینکه با وجود مزیت مرز باید زمینه را برای حضور سرمایه گذاران و اشتغال در منطقه فراهم کرد، افزود: باید ظرفیت های مغفول مانده استان را روی میز آورد و از آن ها بهره گرفت.

وی با بیان اینکه این مهم با همکاری و همدلی بیش از پیش مسئولان فراهم می شود، ایجاد منطقه تجاری و آزاد بانه و مریوان در استان کردستان پس از سال ها تلاش و لابی گری حاصل شده و با توسعه زیرساخت‌های مرز باید کمک کرد که محرومیت از کردستان رخت بر بندد.

کد خبر 28185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha