ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان موجب توسعه کل کشور می شود

سرویس کردستان - استاندار کردستان گفت: ایجاد منطقه آزاد علاوه بر اینکه بر ظرفیت‌های استان می‌افزاید یک فرصت و ظرفیتی برای توسعه کل کشور خواهد بود.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در جلسه شورای اداری استان کردستان که با حضور سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در رابطه با آغاز عملیات منطقه آزاد و تجاری بانه و مریوان در سنندج برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌هایی که به دولت ارایه کردم توسعه ارتباط مرزی و دیپلماسی اقتصادی است و در همین راستا ایجاد منطقه مشترک اقتصادی بین کردستان و اقلیم کردستان عراق مورد توجه قرار گرفت و این ایده فردا با حضور نمایندگان دو کشور در مریوان رسیدگی می شود.

وی اظهار کرد: امروز روز بزرگی برای استان کردستان است و مجموعه تلاش‌هایی که در دوره‌های مختلف انجام گرفته، با آغاز اجرای منطقه آزاد بانه و مریوان به بار نشست.

استاندار کردستان افزود: از بیش از ۸۰ منطقه آزاد و ویژه در کشور، ۷ منطقه آزاد تصویب شد و بدون هیچ تعصب کردستانی بودن معتقدم یکی از استان‌هایی که از جهت توجیه دارای بهترین موقعیت و شرایط بود منطقه آزاد بانه و مریوان بود چرا که تا امروز قریب ۷ میلیارد دلار مبادلات تجاری فقط در مرز باشماق در این شرایط تحریم رقم خورده است.

زارعی کوشا ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد علاوه بر اینکه بر ظرفیت‌های استان می‌افزاید یک فرصت و ظرفیتی برای توسعه کل کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که به دولت ارایه کردم توسعه ارتباط مرزی و دیپلماسی اقتصادی است، یادآور شد: در همین راستا ایجاد منطقه مشترک اقتصادی بین کردستان و اقلیم کردستان عراق مورد توجه قرار گرفت و خدا را شکر این ایده نیز در مسوولان کشور وجود داشت و در جلسه فردا این موضوع با حضور نمایندگان دو کشور در مریوان رسیدگی می شود.

استاندار کردستان بیان کرد: توقع ما از خودمان این است که منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در بین هفت منطقه‌ای که در حال ایجادشدن هستند با فاصله زیاد اول باشد، عزم اراده و ظرفیت داریم که با همراهی و کمک همه عزیزان به ویژه نمایندگان مجلس شاهد تحقق این مهم در استان باشیم.

زارعی کوشا با تاکید براینکه قدرت چانه‌زنی استان را در دولت و مجلس باید تقویت کنیم گفت: معتقدیم باید ظرفیت‌های استان را از تریبون‌های مختلف معرفی کنیم و برای شکوفاکردن این ظرفیت‌ها از تمام بسترها بهره بگیریم.

وی اظهار کرد: بیشترین اعتبار مدیریت بحران در بین استان‌های درگیر برف و بارندگی به استان کردستان و اردبیل رسید و استان‌های دیگر با ۵۰ درصد کمتر از ما در ردیف دوم قرار گرفتند.

استاندار کردستان افزود: در اعتبارات خشکسالی هم استان کردستان با کسب رتبه اول، از مجموع ۳ هزار میلیارد تومانی که برای مدیریت خشکسالی در نظر گرفته شده بود بهترین جذب را به خود اختصاص داد.

مناطق آزاد در امنیت پایدار مرزها موثر هستند

نمایندە مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: منطقه آزاد بانه و مریوان در برقراری امنیت پایدار مرزها مهم و تاثیرگذار هستند.

بهزاد رحیمی ادامه داد: ما در مناطق آزاد به دنبال واردات و قاچاق نیستیم و براساس سیاست‌هایی که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شدە است دو مولفه رونق تولید و صادرات در راستای رفع محرومیت و محرومیت‌زدایی برای این مناطق در نظر گرفته شدە است.

وی با اشارە به اینکه مردم کردستان مرزداران غیوری هستند، یادآور شد: منطقه آزاد بانه و مریوان در برقراری امنیت
پایدار مرزها مهم و تاثیرگذار هستند.

نمایندە مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه بر اساس ۳ مولفه؛ مثبت بودن تراز بازارهای ایرانی، محصور و خالی از سکنه بودن که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شدە است، با جانمایی و انتخاب این دو منطقە این سه شروط عملی می شود.

رحیمی اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد از ظرفیت‌های قانونی و فرصتی که کمیسیون تلفیق بودجه ایجاد خواهد کرد، در مناطق آزاد دو مشوق را در نظربگیریم که سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در این مناطق شوند.

وی با ناینکه مناطق آزاد دو مولفه اصلی دارد که یکی مشوق فعالیت‌های گمرکی و معافیت‌های مالیاتی است، افزود: در کنار مناطق آزاد توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی نیز بسیار مهم است که متاسفانه استان کردستان در این زمینه به توسعه لازم نرسیده است.

نمایندە مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در ادامه خواستار تکمیل فرودگاە سقز و فرودگاە سنندج شد و ادامه داد: امیدواریم راە‌اندازی این 2 فرودگاە تاثیر مهم و بسزایی در مناطق آزاد داشته باشد.

رحیمی در خصوص کریدور شمال و جنوب نیز بیان کرد: متاسفانه کریدور شمال و جنوب در حوزە کردستان از کندی و تاخیر فرسایشی رنج می‌برد.

کد خبر 28184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha