اقلیم کردستان برای اولین بار در دنیا از زبان سریانی در اسناد رسمی خود استفاده کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزیر حمل و نقل دولت اقلیم کردستان، نامه‌ای رسمی را به زبان سریانی امضا کرد، این اولین بار در جهان است که در یک سند رسمی دولت، از زبان حضرت مسیح (زبان سریانی) استفاده می‌شود.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان24، آنو جوهر وزیر حمل و نقل اقلیم کردستان در نامه ای رسمی به زبان سریانی که زبان رسمی کلدانی‌ها، آشوری‌ها و سریانی ها است، از مدیرکل و کارمندان اداره کل فرهنگ و هنر سریانی در وزارت فرهنگ و جوانان تشکر کرد.

در این نامه از تصمیم اداره کل برای تعاملات رسمی به زبان سریانی و استفاده از این زبان در اسناد رسمی بین دفاتر آنها در شهر عنکاوه، در کنار زبان کردی که یکی دیگر از ویژگی های زیبای همزیستی قومی و مذهبی در اقلیم کردستان است، تشکر شده است.

شایان ذکر است که با حمایت مسعود بارزانی پارلمان کردستان در 1992، زبان سریانی را زبان رسمی اعلام کرد.

تا کنون 50 مدرسه دولتی به زبان سریانی در اربیل و دهوک تأسیس شده است که بیش از 6690 دانش آموز کلدانی، آشوری و سریانی در آنها توسط بیش از 634 معلم به زبان سریانی آموزش می بینند.

با حمایت نخست وزیر مسرور بارزانی، آموزش به زبان سریانی در مقاطع بالاتر افتتاح شد و اکنون در دانشگاه صلاح الدین، اساتید و کارشناسان این زبان فعالیت دارند و مقطع کارشناسی ارشد هم در این زمینه ارائه می‌شود.

کد خبر 2771681

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha