بندر بزرگ فاو بصره را از طریق ترکیه به اروپا متصل می‌کند

سرویس ترکیه - مدیر کل شرکت بنادر عراق، بندر بزرگ فاو و پروژه راه توسعه را جدایی ناپذیر و مکمل یکدیگر توصیف کرد. 

به گزارش کردپرس، دکتر فرهان الفرطوسی، مدیرکل شرکت بنادر عراق در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه، در مورد ساخت و ساز بندر بزرگ فاو و پروژه راه توسعه که بندر به آن متصل می‌شود، گفت: اینها پروژه های جدایی ناپذیر و مکمل هم هستند. تمامی کالاهایی که به این بندر می‌آیند از طریق جاده توسعه به ترکیه می‌روند.

بندر بزرگ فاو که توسط شرکت دوو کره جنوبی با قراردادی به ارزش تقریبی 5 میلیارد دلار ساخته می‌شود، در دهانه اروند رود، جایی که رودهای فرات و دجله قبل از جاری شدن به دریا به هم می‌رسند، قرار دارد.

کار ساخت بندر بزرگ فاو که انتظار می‌رود پس از تکمیل، بزرگترین بندر خاورمیانه باشد، به سرعت ادامه دارد.

این بندر یکی از پروژه های مهمی است که دولت عراق در سال‌های اخیر انرژی زیادی برای آن صرف کرده است و در فضایی به مساحت 54 کیلومتر مربع ساخته می‌شود و ظرفیت 90 اسکله را دارد.

موج شکن ساخته شده برای بندر به طول تقریبی 14 هزار و 523 کیلومتر عنوان طولانی ترین موج شکن جهان رکورد جهانی گینس را دریافت کرد.

از آنجایی که بندر فاو به آبهای آزاد راه دارد، می‌تواند میزبان کشتی‌های کانتینری بزرگ باشد.

این بندر که در اطراف آن 2 منطقه صنعتی، مناطق مسافرتی و گردشگری ساخته می‌شود، قرار است در 5 مرحله تکمیل شود.

پیش بینی می‌شود فاز اول پروژه بندر تا پایان سال 2025 تکمیل و به بهره برداری برسد. شرکت‌های مختلفی از ترکیه‌ نیز در ساخت بندر بزرگ فاو مشارکت دارند.

فرطوسی با تاکید بر اینکه عراق اراده لازم برای تکمیل این بندر را از خود نشان داده است، گفت: از آنجایی که پروژه بندر فاو پروژه دولت، مردم و پارلمان عراق است، همه احزاب عراقی از آن حمایت می‌کنند و برای غلبه بر موانع تلاش می‌کنند.

او گفت: دولت عراق از اجرای این پروژه حمایت می‌کند و شرکت بنادر عراق تمام امکانات خود را بسیج کرده است. همانطور که می‌بینید پیشرفت چشمگیری در ساخت این پروژه حاصل شده است و کارها همچنان ادامه دارد و شکر خدا هیچ مشکلی وجود ندارد.

پروژه راه توسعه که نقطه شروع آن بندر بزرگ فاو است، از بندر آغاز شده و از طریق دیوانیه، نجف، کربلا، بغداد و موصل تا مرز ترکیه امتداد خواهد داشت.

پروژه جاده توسعه که شامل 1200 کیلومتر جاده دو طرفه و راه آهن خواهد بود، برای دسترسی به اروپا از مرز ترکیه از طریق بندر مرسین یا استانبول در نظر گرفته شده است. راه توسعه یکی از پل های تجاری جدید آسیا و اروپا خواهد بود.

فرطوسی در خصوص پروژه‌های راه توسعه و بندر بزرگ فاو گفت: این پروژه‌ها غیرقابل تفکیک و مکمل هم هستند و تمامی کالاهایی که به این بندر می‌آیند از طریق جاده توسعه به ترکیه می‌روند، این پروژه بسیار دقیق طراحی شده است و تجارت شرق را به عنوان یک نقطه ترانزیتی جهانی به غرب متصل می‌کند.

کد خبر 2771163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha