سویرو بانه زیستگاه امن برای لک لک های مهاجر

سرویس کردستان- طبیعت بکر و همزیستی مسالمت آمیز مردم روستای سویرو زیستگاه امنی برای صدها قطعه لک لک مهاجر در این منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، صدای تق تق لک لک ها از دور شنیده می شود مردم روستای سویرو سال هاست با این صدا انس گرفتند صدای تق تق لک لک های مهاجر با صدای پرندگان دیگر که دل طبیعت منعکس می شود موسیقی دلنوازی است که همه را به خود جلب می کند انعکاس این صداها نشان از طبیعتی بکر و دست نخورده روستای سویور است که هر ساله میزبان صدها لک لک مهاجر است

طبیعت بکر و چشم نواز روستای سویرو بانه ، رودخانه پایین دست روستا، درختان بلند قامت بلوط و بیش از نیم قرن همزیستی مردم روستا با لک لک های سفید مهاجر باعث شده هر ساله این منطقه بکر میزبان صدها قطعه لک لک سفید مهاجر شود که از منطقه گرمسیری به این روستا مهاجرت می کنند.

صدای تق تق لک لک ها سکوت این طبیعت بکر و دیدنی را بر هم زده و پروازشان با دیگر پرندگان آسمان را نیز زیباتر کرده آنها هر سال در اواخر اسفند ماه به لانه های قدیمی خود در نزدیکی روستای سویرو برمی گردند و نیمه های پاییز که قبل از سرد شدن هوا به مناطق گرمسیری سفر می کنند سفری طولانی با مبدا مشخص که تاکنون هیچکس نمی داند مقصد لک لک ها در پاییز کجاست با این حال هر سال به بلندی های کوه روستای سویرو بر می گردند و آنجا را خانه خود می دانند.

لانه لک لک ها در بیش از یک هکتار زمین بر بالای کوهی بلند و بر روی درختان بلوط واقع شده هر ساله تعداد لانه ها زیاد می شود چون جوجه ها نیز به همراه پدر و مادرشان بر می گردند در هر لانه ۲ تا سه لک لک زندگی می کنند.

در زبان کردی به لک لکها به واسطه پاهای بلندی که دارند و همچنین مردم از گذشته های خیلی دور اعتقاد داشتند که آنها از مکه می آیند «حاجی لق لق» می گویند بر همین اساس به واسطه اعتقادات مذهبی مردم بازگشت آنها باعث افزایش رزق و روزی و همچنین یاد آور سال پر برکت هستند.

مردم به زیستگاه لک لک ها وارد نشوند

عبدالباقی دانشمند حامی طبیعت و عضو انجمن محیط زیست پاژین بانه حفظ محیط زیست را وظیفه ای همگانی عنوان کرد و می گوید: محیط زیست شامل همه چیزهای است که در طبیعت وجود دارد که حفاظت از آنها بر همه ما واجب است پرندگان نیز عضو مهمی از محیط زیست هستند که باید برای حفظ چرخه طبیعت از آنها محافظ شود

انجمن مردم نهاد پاژین بانه تا جایی که امکان داشته ما به مردم آگاهی رسانی کردیم و شیوه های حفاظت از این گونه را به آنها یادآوری کردیم باید مردم از قطع درختان منطقه جلوگیری کنند و به زیستگاه آنها وارد نشوند که شواهد موجود نشان از آگاهی مردم منطقه از همزیستی مسالمت آمیز با لک لک ها است.

طبیعت خود را بازسازی می کند

مدیر عامل انجمن محیط زیست پاژین بانه نیز معتقد است دخالت انسان در چرخه طبیعت باعث نابودی آن می شود می گوید: آنچه باعث ماندگاری طبیعت بکر این منطقه شده اینکه کمتر مردم به این منطقه آمدند و لک لک ها نیز با آرامش در این طبیعت بکر زندگی  می کنند و مردم روستا هم مزاحمتی برای آنها ایجاد نمی کنند.

حامد اسراری با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم حافظ محیط زیست باشیم و از آن محافظ کنیم ادامه می داد: این پرندگان در این منطقه امینت را احساس کردند برای همین هر ساله این منطقه بکر را برای زیست انتخاب می کند اگر امنیت نداشته باشند قطعا منطقه را ترک  می کردند باید تلاش کنیم مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنیم و البته مردم روستای سویرو سالهاست این موضوع را به خوبی درک و امینت آنها را حفظ کردند و شرایط آب و هوایی نیز یکی از مسائلی است که باعث بازگشت دوباره لک لک ها به خانه خود می شود.

مردم روستای سویرو همزیستی مسالمت آمیزی با لک لک ها دارند همانطور که می بینیم کشاورزان در کنار لک لکها کشاورزی می کنند.

حضور لک لک ها کمترین آسیب را به محیط زیست و درختان وارد نمی کند البته طبیعت خود را بازسازی می کند و آسیبی به درختان نمی رسانند آنچه درختان بلوط را در معرض خطر قرار می دهد آتش سوزی و قلع و قمع درختان جنگلی است که متاسفانه هر ساله تخریب جنگل ها با این شیوه ها افزایش می یابد.

 سویرو بانه زیستگاه امن برای لک لک های مهاجر

افزایش هر ساله لانه لک لک ها

عضو شورای اسلامی با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز مردم روستای سویور با لک لک های مهاجر و نیز درباره بازگشت هر ساله آنها به منطقه می گوید: از ۵۰ سال گذشته لک لک های مهاجر در این زیستگاه فصلی زندگی می کنند در چند سال اخیر تعداد آنها نیز افزایش یافته که این به واسطه امنیتی است که در این زیستگاه برقرار است مردم روستای سویرو از حضور آنها خوشحال هستند و آنها را نماد خوش بختی و رزق روزی می دانند به همین خاطر هیچگاه کسی مزاحم حضور آنها نشده است.

حکیم یونسی با بیان اینکه رودخانه پایین دست روستا منبع غذایی خوبی برای لک لکها شده ادامه داد: بیش از ۸۰ لانه لک لک در این زیستگاه وجود دارد وظیفه ما مراقبت از این پرندگان است و چراکه طبیعت بکر روستای ما را چندین برابر زیباتر کرده و این یک هدیه بهاری است برای مردم این روستا.

روستای سویرو با ۶۰ خانوار جمعیت در بخش مرکزی و در ۲۵ کیلومتری شهر بانه واقع شده این روستا به خاطر حضور لک لک ها شهرت خاصی دارد.

کد خبر 2770956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha