کمیته قضایی انتخابات دستور تعلیق فعالیتهای کمیسیون را لغو کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- کمیته قضایی انتخابات دستور تعلیق فعالیتهای کمیسیون برای برگزاری انتخابات ششمین دوره انتخابات پارلمانی کردستان را لغو کرد و آن را مغایر با قانون اعلام کرد. همچنین گفته شده که کمیسیون با تعلیق فعالیت‌های خود این را در نظر نگرفته است که کمیسیون باید انتخابات پارلمانی کردستان را در دوره شورای کمیساریای فعلی برگزار کند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، روز پنجشنبه ۱۶ مه 2024، کمیته قضایی انتخابات عراق به درخواست تجدید نظر در مورد تعلیق فعالیتهای کمیسیون برای برگزاری انتخاب پارلمانی اقلیم کردستان رای داد.

درخواست تجدید نظر توسط رزگار حاجی حەمە مسئول دفتر انتخاباتی اتحادیه میهنی کردستان ثبت شده که کمیته قضایی انتخابات کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به نفع نام برده رأی داد.

کمیته قضایی دستور کمیسیون را مغایر با قانون اساسی خواند و اعلام کرده است که در صورت تاخیر در رسیدگی به شکایات طرح شده علیه سیستم کمیسیون در خصوص تقسیم کرسی‌های استان‌های اقلیم کردستان، باید با رئیس اقلیم کردستان درخواست تعویق انتخابات پارلمانی را مطرح میکرد.

کمیته قضایی همچنین اعلام کرد: «دستور کمیسیون در پی حکم دادگاه فدرال، منجر به تعلیق کار آن در تامین تجهیزات، چاپ اوراق رای و اجرای وظایف آن بر اساس جدول زمانبندی انتخابات شده است».

شورای کمیساریا در تاریخ 7 مه 2024 اجرای برنامه کاری خود را به دلیل تعلیق بند دوم ماده 2 ثبت نام و تأیید نامزدهای انتخابات به حالت تعلیق درآورد، این بدان معناست که کمیسیون برای اجرای برنامه خود به زمان بیشتری نیاز دارد که مستلزم به تعویق انداختن تاریخ انتخابات است که قبلاً توسط ریاست اقلیم تعیین شده است.

مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان در 6 مه 2024 طی یک شکایت رسمی نزد دادگاه فدرال خواستار دستور فوری برای تعلیق اجرای ماده ویژه سیستم ثبت نام و تایید لیست نامزدهای انتخابات پارلمانی شد؛ پس از طرح این دادخواست، در 7ام ماه جاری دادگاه فدرال به نفع مسرور بارزانی رای صادر کرد و اجرای این ماده را تا پایان رسیدگی به شکایت به حالت تعلیق درآورد.

کد خبر 2770596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha