رسانه‌های کردی هیچگاه از حقیقت دور نشدند

سرویس ترکیه - «طیب تمل» معاون رئیس مشترک دم پارتی، ضمن تبریک به مناسبت روز روزنامه‌نگاری کرد، تاکید کرد که با وجود فشارها، حملات و کشتارها، رسانه‌های کردی هیچگاه از حقیقت دور نشدند.

به گزارش کردپرس، «طیب تمل» معاون رئیس مشترک دم پارتی و مسئول بخش رسانه‌ای این حزب در بیانیه‌ای ضمن تبریک به مناسبت روز روزنامه‌نگاری کرد، اعلام کرد که باوجود فشارها، حملات و کشتارها، رسانه‌های کردی هیچگاه از حقیقت دور نشدند.

به نوشته آژانس خبری فرات، «طیب تمل» معاون رئیس مشترک و مسئول کمیسیون پخش و تبلیغات رسانه‌ای دم پارتی به مناسبت روز روزنامه‌نگاری کردی بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

در بیانیه «طیب تمل» آمده است: «روزنامه کردستان ۱۲۶ سال پیش در ۲۲ آوریل ۱۸۹۸ در قاهره توسط مقداد مدحت بدرخان منتشر شد. این روزنامه از نظر روشنگری، رسیدن به آگاهی میهنی و مبارزه برای برابری و آزادی به گامی بلند برای کردها تبدیل شد. این روزنامه که به نقطه عطفی در مطبوعات کردی و حیات فکری کردها تبدیل شد، متأسفانه در تبعید و در شرایط سخت منتشر شد و در گمنامی و معرض نابودی باقی ماند. با اینکه دور از وطن منتشر می‌شد اما منبع خود را از حقیقت کردها گرفت و حقیقت مردم کرد را بیان کرد. روزنامه‌ای که استبداد عبدالحمید را مورد انتقاد قرار می‌داد به دلیل فشارها، شماره‌های ۶ تا ۳۱ آن توسط عبدالرحمن بدرخان در سوئیس و بریتانیا منتشر شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «روزنامه کردستان به عامل مهمی در روشنگری کردها در قرن بیستم تبدیل شده و نقش مهمی در استقرار مطبوعات مدرن کردی ایفا کرده است. از این رو، روز انتشار روزنامه یعنی روز ۲۲ آوریل، از سال ۱۸۹۸ به عنوان روز روزنامه‌نگاری کردی پذیرفته شده و گرامی داشته می‌شود. ۱۲۶ سال است که هزاران روزنامه‌نگار کرد با وجود همه هجمه‌ها و موانع، همراه با سیاست‌های انکار و نابودی دولت ترکیه، با قاطعیت در راهی که مقداد بدرخان گشوده است، گام برمی‌دارند و این سنت را بدون وقفه ادامه می‌دهند. »

در این بیانیه همچنین آمده است: «روزنامه کردستان با این ویژگی، بیش از آن که به یک روزنامه ضد انکار و نابودی در خاورمیانه تبدیل شود، به چراغ حقیقت تبدیل شد. از این رو تاریخ مطبوعات کرد به میدان مبارزه و مقاومت تبدیل شده و پس از این همه سال، با وجود همه فشارها، مبارزه خود را برای روشنگری ادامه داده و تقویت کرده است. این حقیقت که در آغاز قرن ظهور کرد، جایگاه خود را به عنوان نوری در تاریکی صده ۱۹ حفظ کرد و منجر به تغییر و تحول سیاسی در سال‌های ۲۰۰۰ شد. بسیاری از وقایع مانند نسل‌کشی، قتل‌عام، خشونت و نقض حقوق بشر با عزم و مبارزه روزنامه‌نگاران کرد از تاریکی بیرون آمد و جای خود را در تاریخ باز کرد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «به دلیل قاطعیت روزنامه‌نکاران کرد، هیچ‌گاه از حملات و فشارها بر آنها کاسته نشده است. آنها بازداشت، دستگیر و تبعید شده‌اند. مسئولان به این ترتیب می‌خواستند خبرنگاران کرد را از راه حقیقت دور کنند. به ویژه در ۲۰ سال گذشته، دولت حزب عدالت و توسعه(AKP) سیاست‌های فشار، حملات گسترده و سانسور را انجام داد، همه نهادهای کردی با اعلام و توسل به قوانین OHAL و KHK مصادره شدند و روزنامه‌ها، تلویزیون، مجلات و ایستگاه‌های رادیویی کردی تعطیل شدند. این حملات که منشأ خود را از دشمنی دولت ترکیه با کردها گرفته است امروز نیز ادامه دارد. در دهه ۹۰ این حملات به عنوان سیاست‌های نابودی انجام می‌شد و امروز به شکل قتل‌عام روزنامه‌نگاران انجام می‌شود. «ناگهان آکارسل» روزنامه‌نگار و آکادمیسین نیز با این ذهنیت به قتل رسید.»

«طیب تمل» در پایان روز روزنامه‌نگاری کردی را در وهله اول به «مقداد بدرخان» بنیانگذار روزنامه کردستان و در وهله دوم به همه دست‌اندرکاران و تلاش‌گران مطبوعات کردی تبریک گفت.

کد خبر 2769631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha