بیش از ۲ هزار تُن انواع کالاها از گمرک تمرچین صادر شد

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار تُن انواع کالاهای از این گمرک صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۵ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش کردپرس از ایرنا؛ علی اکبر اشرفی اظهار کرد: یک‌هزار و ۱۰۰ تن کالا به ارزش ۴۲۰ میلیون دلار طی سال ۱۴۰۲ از گمرک تمرچین و ۴۰۰ میلیون دلار هم سایر گمرکات از این مرز جا به جا شده است.

او اضافه کرد: در این مدت مصالح ساختمانی، فولاد، مواد شیمیایی، و صنایع غذایی بیشترین موارد صادر شده از گمرک تمرچین بوده و عمده صادرات کالا از سایر گمرکات کشور و از مسیر ترانزیتی تمرچین به مقصد عراق و کشورهای حاشیه مدیترانه بوده است.

اشرفی بیان کرد: این گمرک با رویه‌های مختلفی چون کارت‌های بازرگانی به صورت تجاری، مرزنشینی، پیله‌وری و کوله‌بری با واردات ۳۰۰ هزار تنی کالا نیز نقش چشمگیری در افزایش تجارت در منطقه داشته است.

او گفت: با توجه به فاصله زمینی بسیار کم با بازار بکر و جویای انواع کالا در اقلیم کردستان عراق از یک طرف و وجود اشتراکات مذهبی و قومی در ۲ کشور، مرز تمرچین پیرانشهر دارای آینده و چشم انداز بسیار خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق است.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاجی عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

کد خبر 2769280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha