۵۶ هزار واحد مسکن روستایی در کردستان مقاوم سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان به بحث مقاوم سازی مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: ۵۶ هزار و ۲۷۶ واحد مسکن روستایی تا به امروز در استان در برابر بلایای طبیعی مقاوم سازی شده است.

به گزارش کرد پرس، سعید رسولی در نشست خبری با بیان اینکه یکی از مهمترین مطالبات مردم در روستاها اجرای طرح هادی است، گفت: در یک سال گذشته ۲۷۰ روستا با ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار از طرح هادی بهره مند شده که شامل سنگ فرش و آسفالت در ۱۷۰ روستا و آسفالت معابر در ۱۵۰ روستای استان بود.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود ۳۳۰ روستای دیگر در استان از طرح هادی برخوردار شوند، اظهار کرد: مطالعات طرح هادی در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اجرایی شده و در یک سال گذشته در ۱۵۱ روستای استان بازنگری طرح هادی انجام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در ادامه به بحث مقاوم سازی مسکن روستایی اشاره کرد و افزود: ۵۶ هزار و ۲۷۶ واحد مسکن روستایی تا به امروز در استان در برابر بلایای طبیعی مقاوم سازی شده است.

رسولی شاخص عملکردی استان در مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی را ۴۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر جز ۱۰ استان آخر کشور در این زمینه هستیم که امیدواریم در سال جدید با مشارکت مردم و با استفاده از تسهیلات بدون بهره بانکی شاهد ایمن سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان باشیم.

وی سهمیه کردستان از مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در سال گذشته را ۴ هزار واحد مسکونی اعلام کرد و یادآور شد: به دلیل عدم همکاری بانک ها در موعد مقرر تنها ۳ هزار و ۳۱۷ واحد مقاوم سازی شد که برای این تعداد واحد مسکونی ۶ هزار و ۶۳۴ میلیارد ریال تسهیلات بدون بهره پرداخت شد که با توجه به محدودیت منابع مالی بانک ها قدردان مساعدت آنها هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان سهمیه امسال استان را ۵ هزار واحد مسکونی اعلام کرد و بیان کرد: تا به امروز ۴ هزار و ۲۷۳ نفر به بانک های عامل معرفی شدند که هزار و ۳۵۵ نفر منجر به عقد قرارداد شده و از بانک ها انتظار می رود با مساعدت آنها تا یک ماه آینده عقد قرارداد تمامی این واحدهای مسکونی به اتمام برسد.

رسولی در زمینه تفاهم نامه با نهادهای حمایتی برای ساخت مسکن نیازمندان و محرومان نیز گفت: کار ساخت هزار واحد مسکن روستایی محرومان با همکاری بنیاد مستضعفان کشور آغاز شده که طی یک سال گذشته ۹۱۰ واحد آن به اتمام رسیده و تا پایان اردیبهشت ۹۰ واحد دیگر به پایان می رسد.

وی اظهار کرد: در این راستا ۵۰۰ میلیون ریال اعتبارات بلاعوض، ۱۰ هزار تن سیمان و ۲ هزار تن میلگرد رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان افزود: تفاهم نامه دیگری نیز با کمیته امداد استان برای احداث ۶۴۱ واحد مسکن محرومان در روستاها داریم که از این تعداد ۳۳۵ واحد به اتمام رسیده و تا ابتدای تابستان تمامی این واحدها به متقاضیان واگذار می شود.

رسولی در زمینه بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث قهری و طبیعی نیز بیان کرد: از سال ۱۳۸۰ تا امروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان ۴۷ هزار و ۲۷۳ واحد را در مناطق حادثه دیده مختلف کشور بازسازی کرده است.

وی به عملکرد معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی ۳ هزار و ۸۱۱ واحد نهضت ملی شهری به بنیاد مسکن استان در ۶ شهرستان محول شده که شامل شهرستان های کامیاران، دهگلان، قروه، بیجار، دیواندره و بخش هایی در سنندج است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان یادآور شد: تاکنون زمین مورد نیاز برای ۳۸۲ واحد مسکونی تامین شده و ۵۲۹ واحد کسری زمین در شهرستان کامیاران وجود دارد که اداره کل راه و شهرسازی استان برای تامین آن قول مساعد داده است.

رسولی به اجرای نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان نیز اشاره کرد و گفت: از ۲۳ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان، در ۲۲ شهر متقاضی احداث مسکن داریم که در هفت شهر زمین تامین شده و فرایند اجرایی شامل پروانه ساختمانی معرفی به نظام مهندسی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه در این شهرها هزار و ۱۹۸ متقاضی تایید نهایی شده است، افزود: تاکنون زمین مورد نیاز برای احداث ۵۳۹ واحد تامین شده است و ۶۵۹ نفر از متقاضیان هنوز در انتظار نوبت زمین هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان با بیان اینکه در حوزه آماده سازی زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن در تمامی نقاط استان، بنیاد مسکن در ۴ سایت قروه، کامیاران، دیواندره و بیجار فعالیت دارد، خبر خوبی برای محرومان در مناطق شهری داشت و اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که سال گذشته با سازمان ملی زمین و مسکن کشور منعقد شد، هزار و ۴۰۰ واحد در سال جاری به عنوان مسکن محرومان در شهرهای استان احداث خواهد شد.

رسولی با اشاره به چالش های گذشته نهضت ملی در استان در زمینه تامین زمین، ادامه داد: ۳ هزار و ۶۳۷ واحد نهضت ملی شهری و روستایی در حوزه بنیاد مسکن احداث و در اختیار متقاضیان قرار گرفته که تا پایان دولت تلاش می شود تمامی سهم استان به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه ۹۵ هزار و ۹۱۱ جلد سند مالکیت روستایی با همکاری ثبت اسناد استان برای روستاییان استان صادر شده، یادآور شد: در حال حاضر ۷۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان سند مالکیت دارد که تلاش داریم تا ۳ سال آینده صدور این اسناد به پایان برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان با بیان اینکه یکی از مهمترین راهبردهای شورای مسکن کشور و استان تامین زمین برای نهضت ملی مسکن روستایی است، بیان کرد: در استان کردستان ۱۲ هزار نفر از متقاضیان تایید نهایی شده ساکن روستاها هستند که در سفر رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی ۶ هزار قطعه زمین روستایی آغاز شد و تاکنون ۱۱۰ هکتار زمین از طریق منابع طبیعی و ۸۰ هکتار از زمین های کشاورزی برای ۹۹ روستا تا تامین شده است.

رسولی گفت: استقبال مردم روستاها از این طرح مناسب نیست ولی با این وجود تامین و واگذاری زمین رایگان و تسهیلات ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای این طرح برای روستاییان در نظر گرفته شده است.

وی یکی از طرح های موفق کردستان در زمینه اشتغال و معیشت روستایی را اجرای طرح منظومه های روستایی برشمرد و افزود: استان کردستان به عنوان یکی از ۱۲ استان مجری این طرح است که در بخش خاوومیرآباد مریوان حدود چهار سال از اجرای آن می گذرد و با نتایج خوبی از جمله ایجاد ۱۶۵ شغل در بخش روستایی ایجاد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان اظهار کرد: اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح ۲۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال است و مشارکت مردم برای اجرای طرح های زود بازده در قالب طرح منظومه های روستایی ۲۱۴ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال است.

کد خبر 2769145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha