رهاسازی دوباره آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- مدیر منابع آب مهاباد از آغاز مرحله دوم رهاسازی آب از سد مخزنی مهاباد به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش کردپرس، خالید رحمانی ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و پیرو ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران، مرحله دوم عملیات رهاسازی آب از سد مهاباد از ششم فروردین ماه سالجاری با میزان ۳۰ متر مکعب بر ثانیه آغاز شد.

رحمانی افزود:: با رهاسازی این میزان آب، از عموم مردم و ساکنان محلی خواست ضمن رعایت دقیق  نکات ایمنی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند.

او از کشاورزان منطقه درخواست کرد در راستای حمایت از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه از برداشت‌های غیر مجاز آب در طول مسیرها برای اهداف زراعی خودداری نمایند.

گفتنی است؛ در ماه گذشته نیز رهاسازی آب سد بوکان به میزان ٣٠ میلیون متر مکعب، مهاباد ٢٠ میلیون متر مکعب و  سد مخزنی ساروق تکاب به سمت دریاچه ارومیه تا سقف ۱۰ میلیون مترمکعب آب انجام شده بود.

همچنین عملیات رها سازی به میزان۳۰ میلیون مترمکعب از روز ۲۳ اسفند ماه توسط شرکت آب منطقه ای کردستان از سد شاویس سقز هم به سمت دریاچه شروع شده بود.

در راستای آنچه احیای دریاچه ارومیه می نامیدند؛ از سال آبی ٩٤-٩٣ تا پاییز سال ٩٩ بیش از ٦میلیارد و ١٥میلیون مترمکعب از سدهای اقماری به سمت این دریاچه رها سازی شده است، اما علیرغم انتقال میلیاردها متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدهای آذربایجان غربی طی سال های اخیر، وضعیت دریاچه در آبان ماه ١٤٠٢، به نحوی بود که تنها ٤ درصد از آب سطح دریاچه باقی مانده بود!

کد خبر 2768607

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha