تعطیلات زمان حکمرانی شبح مرگ در جاده ها / مجتبی تابش

سرویس ایلام - ایلام به عنوان استانی مهمان‌پذیر در ایام تعطیلات نوروز شاهد حضور مسافران و گردشگران بسیاری است که اگر درست رانندگی نکنند، با این جاده‌های ناایمن و خودروهای نه چندان باکیفیت، شبح مرگ همچنان تهدیدشان می‌کند.

کردپرس-  به این خبر دقت کنید: 

رئیس پلیس راهور فراجا: در طول ۲ روز از اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور دست‌کم ۷۴ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند در این مدت ۱۷۱۷ نفر مصدوم شده‌اند... رانندگان به هیچ عنوان در حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنند.

با تاملی کوتاه در میزان کشته و زخمی های حوادث مهم رانندگی در دو روز  گذشته که اعلام شده اند به اعدادی تلخ و خارج از باور که  دل و روان خواننده و مخاطب خبر را به سمت ناراحتی و استرس هدایت می کند می رسیم. و دردناکتر این که حوادث اعلامی جدا از حوادث ریز و درشتی است که بنا بر رضایت طرفین حادثه قبل از حضور پلیس به آمار راه پیدا نمی کند و جان و مال رانندگان و مردم را با نقصان و نابودی مواجه می کند.
در شکل گیری یک حادثه رانندگی عوامل متعددی از قبیل جاده نا ایمن، عدم هوشیاری راننده، وسیله نقلیه نامناسب و سرعت و عوامل بازدارنده ای مثل علائم رانندگی، قوانین مناسب و حضور پلیس راهور و سرعت مطمئنه و جاده مناسب نقش دارند.
جاده های استان با تراز جاده ی بین المللی فاصله چشمگیری دارد و خودروها نیز با استاندارد جهانی از لحاظ ایمنی فاصله ای دراز دارند و زمان و هزینه لازم است برای رسیدن به آن وجه مطلوب؛ اما جان انسان چنان عزیز و ارزشمند است که نمی توان به سادگی از آن گذشت و عنصر مهم انسانی را نادیده گرفت.
با این پیش زمینه و با توجه به اینکه یک پای اصلی حوادث رانندگی در جاده ها در ایام نوروز رانندگان خودروهای سبک و سنگین غیر بومی و مسافرین با دلایلی همچون خستگی، ناآشنایی با جاده و سرعت زیاد می باشد، نگارنده قصد ورود و بحث در مورد هیچکدام از عوامل اصلی تصادفات جاده ای جز رانندگان را ندارد. 
راننده؛ که از آن در حوادث رانندگی به عنوان عنصر انسانی یاد میگردد می تواند مهمترین و اساسی ترین عنصر حادثه ساز تلقی گردد. راننده ای که با سرعت مطمئنه،  با انرژی، هوشیاری و آشنایی با قوانین، رانندگی می کند  حتما در کاهش حوادث رانندگی با منشا انسانی تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت و آمارها را تکان خواهد داد.
با توجه به اخبار و آمار: بیشترین حوادث رانندگی در مسیر پایانی اتفاق می افتد بدین سبب می توان عکس العمل و هوشیاری راننده را از مهمترین دلایل پیشگیری از وقوع حادثه عنوان کرد.
با عنایت به در پیش بودن بهار طبیعت و عید نوروز و توجه به جاذبه های گردشگری  استان ایلام به عنوان یک استان میهمان پذیر  پیشنهاد می گردد که رانندگان عزیز ایلامی در این ایام نکات مهم راهنمایی و رانندگی و هوشیاری را در اولویت قرار دهند چرا که زمان پیک ترافیک بین شهری و حضور مسافران ناآشنا اوج زمان وقوع حوادث رانندگی  است.
از بهار طبیعت برای خود و دیگران خاطره بسازیم نه حادثه!

کد خبر 2768417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha