ادهم بارزانی: سطح و نحوۀ مشارکت مقامات در سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه بسیار شرم آور بود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- ادهم بارزانی در سالروز بمباران شیمیایی حلبچه گفت: «حلبچه در مقابل دیدگان افکار عمومی جهانی از جمله جهان آزاد و دموکراتیک مورد حمله وحشیانه نیروهای صدام حسین قرار گرفت، بدون آنکه وجدان هیچ کدام از آنها بیدار شود و یا علیه آن رژیم واکنشی نشان دهند»، وی افزود: «مقامات به طرز بسیار شرم آوری در مراسمی که به این مناسبت برگزار شد، شرکت کردند».

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، ادهم بارزانی در سالروز بمباران شیمیایی حلبچه در پیامی اظهار داشت: «۳۶ سال پیش در چنین روزی شهر حلبچه مورد حمله وحشیانه نیروهای صدام حسین قرار گرفت و در عرض چند دقیقه ۱۵۰۰۰ شهید و زخمی برجای ماند؛ از جمله تعداد زیادی زن و کودک در مقابل چشمان افکار عمومی جهانی از جمله جهان آزاد و دموکراتیک بدون آنکه وجدان هیچ یک از آنها  بیدار شود و یا عکس العملی علیه آن رژیم داشته باشند، با سلاح های ممنوع شیمیایی کشته و زخمی شدند».

وی در ادامه گفت: «اکنون کسانی برای این مردم و این فاجعه اشک تمساح می ریزند، به یاد دارم که مدت کوتاهی پس از این حادثه، در فرانسه کنفرانسی درباره ممنوعیت سلاح های شیمیایی برگزار شد، اما دولت وقت فرانسه برای اینکه مجبور نشود بگوید صدام حسین از این سلاح ها در حلبچه استفاده کرده است، حاضر نشد دلیل برگزاری این کنفرانس را اعلام کند».

ادهم بارزانی تصریح کرد: «‌پس از گذشت ده ها سال از این فاجعه، شاهد هستیم که نحوۀ مشارکت مقامات در مراسم بزرگداشت شهدای این فاجعه بسیار شرم آور است و با پیامی آن را گرامی می دارند، بدون اینکه کاری اساسی برای التیام زخم های این فاجعه بزرگ برای مردم حلبچه و این شهر زیبا انجام داده باشند».

بمباران شیمیایی یا قتل عام حلبچه در ۱۹۸۸/۳/۱۶ رخ داد، در اواخر جنگ ایران و عراق که رژیم بعثی عراق شهر حلبچه را با گاز شیمیایی بمباران کرد، بیش از ۵۰۰۰ شهروند بی گناه کُرد اعم از زنان، کودکان و جوانان به شهادت رسیدند و ۱۰۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

اکنون که مردم کردستان بعد از گذشت بیش از سه دهه از این فاجعه، یاد بمباران حلبچه می افتند، هنوز آثار این بمباران شیمیایی بر شهروندان مجروح حلبچه باقی مانده است.

کد خبر 2768284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha