ترکیه قصد دارد به عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق وارد شود و تا تابستان آینده نبردی سرنوشت ساز را انجام دهد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ ژنرال جبار یاور کارشناس حوزه نظامی و امنیتی در مصاحبه اختصاصی با رسانه «هاولاتی» به احتمال حمله گسترده زمینی و هوایی ارتش ترکیه به اقلیم کردستان به ویژه به مناطقی از استان سلیمانیه و قندیل اشاره کرد. در بخشی از این مصاحبه جبار یاور به علل سکوت دولت فدرال در مقابل عملیتهای ارتش ترکیه و احتمال برقراری یک توافق پنهانی میان دولتهای ترکیه و عراق در خصوص حمله و انجام عملیات نظامی این کشور و همچنین احتمال انتقال جنگ به عمق خاک ترکیه از سوی نیروهای پ. ک.ک پرداخته است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری هاولاتی، متن این مصاحبه به شرح زیر است:

هاولاتی: آیا دولت ترکیه بدون توجه به قوانین و موازین بین‌المللی می‌تواند حمله نظامی گسترده به خاک اقلیم کردستان به ویژه مناطقی از استان سلیمانیه و شنگال به بهانه نابودی نیروهای  پ.ک.ک انجام دهد؟

جبار یاور: تا به امروز دولت ترکیه قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته است به این دلیل که از سال ۲۰۰۷ تا کنون به بهانه حضور نیروهای مسلح پ. ک.ک در مرز عراق یا در کل مناطق مرزی میان عراق و ترکیه حملات خود را انجام داده است و مرتب به قوانین بین المللی استناد می‌کند که گویا این قوانین به دولتها  اجازه داده‌اند که از کشور خود محافظت کنند، و فقط به تصمیم سالیانه پارلمان ترکیه مبنی بر صدور مجوز انجام حملات نظامی در مناطق مرزی برعلیه دشمنانی که نیروهای نظامی ترکیە شناسایی می‌کنند و به منظور حفاظت از امنیت ترکیه  استناد می‌کند و به طور مداوم حملات هوایی و زمینی خود را از طریق جنگنده‌های هوایی و پهبادهای بمب افکن و نیروهای پیاده نظام انجام می‌دهد. این کشور در حال حاضر در برخی از مناطق عراق و اقلیم کردستان در عمقهای ۲۰ کیلومتری و ۱۰ کیلومتری و عمق ۴۰ کیلومتری پایگاه نظامی مستقر کرده است طبق نقشه‌هایی که وزارت دفاع این کشور منتشر کرده است تا کنون حدود ۸۷ پایگاه نظامی در داخل خاک عراق و اقلیم کردستان دارد که یکی از این پایگاهها در نردیکی باشیق است که از مرز ترکیه بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد، گاهی اوقات جنگنده‌ها و پهبادهای بمب افکن آنها تا ۳۰۰ کیلومتر وارد حریم هوایی عراق می‌شوند و اهداف خود را بمباران می‌کنند این حملات به تناوب در مناطق سلیمانیه و کرکوک و مناطقی از کفری اتفاق می‌افتند.

هاولاتی: اگر حمله ارتش ترکیه اتفاق بیافتد به نظر شما واکنش آمریکا از یک طرف و واکنش ایران از طرف دیگر چه خواهد بود؟

جبار یاور: در خصوص پرسش دوم شما همانطور که اشاره کردم از سال ۲۰۰۷ ارتش ترکیه به طور مداوم حملات هوایی و زمینی خود را در داخل خاک عراق و اقلیم کردستان و خاک ترکیه نیز انجام داده است اما تاکنون نه آمریکا و نه ایران و حتی خود دولت عراق نیز واکنش لازم را از خود نشان نداده است. گاها بیانیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه یا از سوی سخنگوی نیروهای مسلح عراق صادر شده است اما تا کنون به صورت رسمی از سوی عراق نه شکایتی صورت گرفته است و نه درخواستی مبنی بر عدم تکرار این گونه حملات که روزانه اتفاق می‌افتند، ارائه شده است حملات روزانه ارتش ترکیه گزارش و اطلاعات آن توسط نیروهای مرزبانی بر اساس موقعیت نقاط هدف قرار گرفته به طور دقیق به دولت فدرال ارائه و فرمانده عملیاتهای مشترک و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و وزارت دفاع این کشور و وزات داخله ارسال می‌گردد.

هاولاتی: مقامات سیاسی و نظامی سلیمانیه تا چه حد خطر این حملات برعلیه امنیت این منطقه را جدی می‌گیرند و آیا در این باره هیچگونه آماده سازی یا تحرک سیاسی به منظور جلوگیری کردن از احتمال بروز چنین حملەای را انجام داده‌اند؟

جبار یاور: در خصوص این پرسش شما من در حال حاضر پاسخگو نیستم من یک ژنرال بازنشسته هستم و به عنوان یک فرد متخصص نظامی و امنیتی اظهارنظر می‌کنم این سوال را می‌توانید از مقامات ارشد سیاسی و نظامی در سلیمانیه بپرسید و از موضع آنها در این باره باخبر شوید اما بدون تردید این موضوع یک خطر بسیار بزرگ تلقی می‌گردد چون اولین بار تداوم این حملات در مرزهای ترکیه و عراق بود اکنون حتی مرزهای عراق و ایران را نیز در برگرفته‌اند چون اغلب جنگنده‌های هوایی همراه با پهبادهای ترکیه مرزهای عراق و ایران را نیز به بهانه حضور پایگاههای نیروهای مسلح پ. ک.ک در این مناطق بمباران می‌کنند بدون تردید ادامه این وضعیت باعث بی ثباتی در منطقه و تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی و روی آوردن ساکنین این روستاها به شهرها و ترک مزارع و باغ‌ها و خانه‌هایشان خواهد شد و همچنین باعث شهید و مجروح شدن مردم غیرنظامی این مناطق و سوختن درختها و جنگلهای این مناطق و ایجاد مانع برای دامدارن در چرای دامهای خود در فصول تابستان و بهار خواهد شد. این موارد همه تهدید بزرگی برای اقلیم کردستان است.

هاولاتی: در صورت انجام این حمله گسترده زمینی به نظر شما  واکنش بغداد چگونه خواهد بود؟ آیا مثل همیشه فقط باصدور یک بیانیه و شکایتی در شورای امنیت اکتفا می‌کند؟ یا بسیج نیرو انجام می‌دهد؟

جبار یاور: فعلا نمی‌دانم واکنش بغداد در صورت انجام چنین حملەای چه خواهد بود اما همانطور که قبلا اشاره کردم از سال ۲۰۰۷ تا کنون این انجام حملات و نقض حاکمیت عراق ادامه داشته‌ است اما تا کنون دولت عراق هیچ اقدام عملی درخصوص این اقدامات انجام نداده است و در این رابطه به هیچ سازمان بین المللی به ویژه شورای امنیت شکایتی نکرده است تا این موضوع را مطرح کند، مسلم است که ترکیه تلاش فراوانی را به خصوص در این مدت  به کار برده است که وزیر دفاع ترکیه به همراه رئیس ستاد ارتش ترکیه به عراق سفر کرده است و قرار است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به زودی به این کشور سفر کند و مشخص است که می‌خواهند بە منظور همکاری و هماهنگی با یکدیگر توافقی مانند توافق مشترک امنیتی که میان عراق و ایران وجود دارد میان عراق و ترکیه نیز منعقد کنند.

هاولاتی: اگر چنین حمله‌ای از سوی ارتش ترکیه انجام گیرد پیامدهای کوتاە مدت و دراز مدت این اقدام در خصوص کل اقلیم کردستان  به ویژه منطقه سلیمانیه چه خواهد بود؟

جبار یاور: بدون تردید در صورت بروز چنین حمله‌ گسترده‌ای به مناطق سلیمانیه به ویژه مناطق قندیل و از آن طرف منطقه شنگال همانطور که اشاره کردم تاثیرات  منفی امنیتی زیادی در این مناطق خواهد داشت و خالی شدن روستاهای مرزی و آتش گرفتن باغ و کوههای این مناطق و بی ثباتی را به دنبال خواهد داشت چون باعث ادامه جنگ در مناطق مرزی خواهد شد این امر نیز تاثیرات منفی بر کل منطقه خواهد گذاشت.

هاولاتی: شایعەای مبنی بر برقراری توافق محرمانه میان دولت فدرال عراق و دولت ترکیه در خصوص حملات علیه اقلیم کردستان وجود دارند نظر شما درباره این شایعه چیست؟

جبار یاور: تا کنون دولت فدرال عراق بر اساس توضیحات مقات ارشد دولت عراق اعم از فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، فرمانده عملیاتهای مشترک، وزارت دفاع عراق، رئیس ستاد کل نیروهای عراقی، می‌گوید هیچ توافقی میان آنها با ترکیه برای انجام عملیاتهای هوایی و زمینی که در مناطق مرزی و  ورود به داخل خاک اقلیم کردستان که بخشی از خاک عراق است انجام نگرفته است اما سکوت عراق نسبت به این حملات این تردید را به وجود می‌آورد که احتمال دارد توافقی  پنهانی میان دو طرف صورت گرفته باشد اگر توافق پنهانی هم وجود نداشته باشد بالاخره این امر نشان می‌دهد که توافقی در این میان وجود دارد زیرا عراق سکوت اختیار کرده است همانطور که اشاره کردم ترکیه می‌خواهد به طور رسمی با بغداد به توافق برسد و یک توافقنامه امنیتی برای انجام عملیاتهای نظامی خود در خاک اقلیم کردستان منعقد کند.

هاولاتی: در صورت وقوع چنین حمله‌ای آیا پ. ک.ک حملات خود را به عمق خاک ترکیه و شهرهای بزرگ این کشور می‌کشاند و نهادهای دولتی مهم آن را مورد هدف قرار می‌دهد؟

جبار یاور: باید این سوال را از حزب پ. ک.ک پرسید چون من نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم اما براساس واقعیتهای موجود به طور مداوم این جنگها وارد خاک اقلیم کردستان شده‌اند یعنی اکنون نبردهای نیروهای پ. ک.ک  با ارتش ترکیه بیشتر در مناطق مرزی عراق و ترکیه و در عمق خاک اقلیم کردستان در جریان هستند. به گفته نیروهای پ. ک.ک عملیاتهای نظامی در داخل خاک ترکیه کاهش پیدا کرده است چون ترکیه تلاش کرده است که مرزها را کنترل کند به ویژه با آوردن نیروهایی در داخل خاک عراق و اقلیم کردستان تا با ایجاد دیوار در آن سوی مرزها از ورود نیروهای پ. ک.ک به عمق خاک ترکیه جلوگیری کند در واقع براساس شواهد و هر آنچه که منتشر می‌شود فعالیت نظامی پ. ک.ک در عمق خاک ترکیه بسیار کاهش پیدا کرده است به این دلیل همانطور که گفتم نیروهای این حزب در داخل اقلیم کردستان مشغول نبرد با ارتش ترکیه هستند و پهبادهای این کشور به طور مداوم در مناطق مرزی ترکیه و عراق و بر فراز مقرهای این حزب در حال پرواز هستند بنابراین این کار باعث محدود شدن تحرکات نظامی این نیروها خواهد شد.

هاولاتی: هدف این بار ارتش ترکیه از حمله به عمق خاک عراق و اقلیم کردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جبار یاور: با این که ارتش ترکیه حملات هوایی و زمینی خود را به عراق و اقلیم کردستان ادامه می‌دهد قصد دارد پس از انجام عملیات چنگال قفل این بار به عمق ۴۰ کیلومتر وارد خاک عراق و اقلیم کردستان شود و تا تابستان آینده سرنوشت این جنگ را مشخص کند.

کد خبر 2768213

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha