نماینده مجلس عراق: هدف از ارسال تدریجی حقوق، تضعیف ساختار قانونی اقلیم کردستان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزارت دارایی عراق، حقوق نهادهای دولتی اقلیم کردستان را به صورت تدریجی ارسال می‌کند، یکی از نمایندگان بیان کرد که آنچه دولت عراق نسبت به اقلیم کردستان انجام می‌دهد، مغایر با قانون بودجه بودە و هدف آنان تضعیف ساختار قانونی اقلیم کردستان است.

به گزارش کردپرس، نماینده مجلس عراق در گفت و گو با کردستان24 اعلام کرد که دولت عراق در ارسال حقوق حقوق بگیران اقلیم کردستان قصد دارد مشکل جدی برای دولت اقلیم کردستان ایجاد کند و می‌خواهد بین شهروندان اقلیم کردستان، دولت و احزاب سیاسی اقلیم کردستان شکاف ایجاد کند و به ساختار قانونی اقلیم ضربه وارد کند.

چیایی تیمور اشاره کرد که آنها قصد تضعیف جایگاه اقلیم کردستان به عنوان یک اقلیم قانونی و صاحب اختیارات را دارند و در نهایت هدفشان آن است که اقلیم کردستان را نابود کنند.

این نماینده مجلس عراق تصریح کرد: بر اساس آنچه در قانون بودجه ذکر شده است سهم بودجه اقلیم کردستان باید 12.68% باشد که از کل 200 هزار میلیارد، معادل 17 هزار میلیارد دینار عراق است. یعنی مبلغ 1هزار و 500 میلیارد در ماه سهم اقلیم کردستان است، اما آنچه که تاکنون ارسال شده است، به ویژه آن 700 میلیارد به عنوان وام ارسال شده و دو بار نیز 618 میلیارد را ارسال کرده اند، درحالی که حقوقِ حقوق بگیران اقلیم کردستان از 900 میلیارد دینار ماهانه بیشتر است.

وزارت دارایی عراق پس از اتلاف وقت بسیار به بهانۀ بازبینی لیست حقوق کارمندان اقلیم کردستان، در نهایت حقوق برخی از کارمندان را ارسال نکرد و به شیوەای عجیب و برخلاف متن قانون بودجه سه سالۀ عراق، پول حقوق را به صورت تدریجی ارسال کرد.

طبق نامۀ وزارت دارایی عراق، مبلغی نزدیک به 568 میلیارد دینار، برای حقوق بگیران اقلیم کردستان به حساب دولت اقلیم کردستان واریز شده است.

چهار لیست بغداد بدین شرح است: بازنشستگان غیر نظامی و نظامی، مستمری بگیران تأمین اجتماعی، خانوادۀ شهید همراه با 31 وزارت و اداره. در عین حال دولت مرکزی هیچ مبلغی برای نیروهای پیشمرگه، وزارت داخلی و نیروهای امنیتی اقلیم ارسال نکرده است.

   

  

کد خبر 2768156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha