گوشت قربانی «سومار» و سوءاستفاده سیاست‌بازان

سرویس ایلام - انتخابات مجلس دوازدهم تمام شد و مردم نمایندگان خود را انتخاب کردند اما بحث «سومار» همچنان داغ است!

به گزارش خبرگزاری کردپرس، بخش سومار یکی از بخش‌های تابع شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه در غرب ایران است. سومار مجاور گیلان‌غرب در کرمانشاه و همچنین همسایه بخش زرنه در شهرستان ایوان از توابع استان ایلام است. سومار بعنوان نزدیک ترین نقطه مرزی به بغداد پایتخت عراق دارای موقعیت مناسبی است و اگر چه هنوز زخمی جنگ است اما بخش عمده ای از بار ترانزیتی و صادرات به کشور عراق را در جاده هایی توسعه نیافته بر دوش دارد.

در زمان جنگ تحمیلی سومار نیز مانند مهران ویران شد ولی بازسازی و زیرساختهای آن تکمیل نشد و مردم کلهرنشین آن که قاطبه آنها دارای اصالت ایوانی هستند و جمعیت قابل توجهی از آنها در ایوان زندگی می کند، از اینکه در قدرت و سیاست استان کرمانشاه سهمی ندارند، شاکی هستند.

مطالبات سوماری ها در جریان انتخابات مجلس دوازدهم در یک ویدیو کوتاه رسانه ای شد و باعث جنجال و سوءاستفاده قرار گرفت؛ آنجا که در اجتماع مردم شهرک سوماری‌های ایوان برای دکتر سارا فلاحی، یکی از اهالی سومار عنوان کرد که «ما مردم سومار خواهان الحاق به استان ایلام هستیم». پاسخ فلاحی که نماینده کنونی مردم استان ایلام و منتخب آنان در انتخابات مجلس دوازدهم نیز هست، هوشمندانه بود و با علم به احتمال سوءاستفاده برخی سیاسیون از این تقاضای مردمی و هیجانی یکی از شهروندان، ضمن عنوان اینکه تقسیمات کشوری ربط مستقیم و وثیق به نماینده ندارد، عنوان کرد: ما نیاز به داشته های استان های دیگر نداریم و قطعا نیز اجازه دستیازی به ثروت استانمان را نخواهیم داد.

اشاره فلاحی به مقاومت مدیران کرمانشاه در سنگ اندازی و مقاومت در برابر ایجاد شرکت نفت و گاز ایلام و استقلال از شرکت نفت و گاز غرب، تلاش برای تصرف سرحدات استان ایلام در بانمیل، تلاش استان کرمانشاه برای تصرف مخزن گاز باباگیر، عدم اجازه مسئولین استان کرمانشاه به تکمیل جاده حمیل به کرمانشاه، سنگ اندازی در احداث سد چناره در استان ایلام، سنگ اندازی در اتصال مرکز استان ایلام به راه ریلی و... بود و وی آنقدر تجربه داشت که حرف نسنجیده ای در خصوص سومار و الحاق آن نزند.

این مطالبه رسانه ای شده مردم سومار در ایام انتخابات که فضا کمی هیجانی و گاها رادیکال می شود، مورد توجه بسیاری از مردم دو استان کرمانشاه و ایلام قرار گرفت تا جایی که یکی از کاندیداهای حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب آن را دستاویز تبلیغات انتخاباتی و غیریت سازی خود کرد. او به بیان مواضع تندی نسبت به استان ایلام پرداخت که گر چه در داغ کردن کمپین انتخاباتی وی اثرگذار بود اما واکنش منتقدان را نیز برانگیخت. عمران خودآموز، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام که اصالتی کرمانشاهی دارد در واکنش به این جنجال در هفته نامه صدای آزادی کرمانشاه، ضمن نقد برخی مواضع سارا فلاحی، در خصوص حسینی و اظهاراتش نوشت: عکس‌العمل فتح‌الله حسینی منتخب قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب به سخنان سارا فلاحی و حواشی اجتماع انتخاباتی ایشان، نه‌تنها سازنده نبود بلکه حساسیت‌های زیادی را برانگیخت؛ تا جایی که در کمال تعجب برخی از نخبگان و فعالان فضای مجازی، در یک شبیه‌سازی تاریخی تهاجم قشون ترک عثمانی و اعراب بغدادی را به سومار فرا یاد آوردند! حسینی حساسیت را از حد گذرانده و در سفری تبلیغاتی به سومار و مناطق گرمسیری کرمانشاه و ایلام، انتقال آب کرمانشاه به مزارع و مراتع ایلام را در قالب طرح ملی سامانه‌ گرمسیری اجحاف و ظلمی نابخشودنی خواند!
خودآموز در ادامه نوشت: فتح‌الله حسینی که سابقه‌ یک دوره حضور در مجلس را دارد، باید بداند که طرح‌های ملی و منطقه‌ای (از جمله سامانه‌ گرمسیری) بر اساس آمایش سرزمینی پیشران توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی و کمترتوسعه‌یافته‌ غرب کشور است و انتقال منابع آبی و انرژی برای اجرای این طرح‌ها در حیطه‌ی اختیار یک استان خاص نیست و توجیه فنی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی آن‌ها پیشتر در شوراها و کمیسیون‌های تخصصی مربوطه تایید و تصویب شده است‌. ایشان که انتقال آب از کرمانشاه به یک استان همجوار را تاب نمی‌آورد، چگونه انتظار دارد حکومت طالبان، آب هیرمند را روانه‌ دشت‌های تفتیده‌ سیستان و بلوچستان کند؟!

ایجاد اختلاف در بین مردمانی با یک ریشه مشترک زبانی، قومی و مذهبی امری ناپسند است و باید توجه داشت که این مردم هستند که باید صدایشان شنیده شود و مطالباتشان توسط منتخبانشان پیگیری و به نتیجه برسد. ساکنان زاگرس همه دارای منافع مشترک و سرنوشت مشترک هستند و قانون باید فصل الخطاب همه مناقشات باشد و هیجانی کردن فضا از سوی سیاسیون سودی برای مرزنشینان دو استان ندارد.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 2767982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha