پاسداشت فرهیختگی

سرویس ایلام - خلیل کمربیگی پژوهشگر اجتماعی استان ایلام یادداشتی در خصوص نکوداشت استاد خداداد ابراهیمی در اختیار کردپرس گذاشت.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، "خداداد ابراهیمی"، نامی آشنا برای مردمان این سامان است. چهره­ ای فرهنگی، که فرهیختگی در منش، بینش و دانش او جلوه گری می کند. قصه می نویسد، شعر می‌سراید، ترجمه می کند و فعالیت روزنامه نگاری دارد. او صاحب برخی از اولین های فرهنگی این دیار است. اولین مجموعه داستان کوتاه، اولین اثر مکتوب تاریخ مطبوعات ایلام، اولین روزنامه محلی ایلام و ...

مجموعه ای از نقش های ادبی و فرهنگی از ترجمه تا روزنامه نگاری، چهره ای متین از او ساخته است. اهل هرزه گویی و هرزه نویسی نیست. استاندارهای نگارش را رعایت می کند. ابراهیمی در قصه ها و داستان هایش، ارزش های انسانی و شیوه های اخلاقی زیستن را می آموزد. او از نوجوانی به نگارش داستان های کوتاه روی می آورد  و "پسری زیر سقف" را می نگارد. 

در بیش از بیست سال پیش، اولین مجموعه منسجم ادبیات داستانی در این سامان را با عنوان "عاطفه در غبار" به رشته تحریر در می آورد. سپس "مه‌ته‌ڵه‌یل مه‌ردم ئیلام" را می نگارد، تا ادبیات شفاهی و میراث نیاکان این خطه به فراموشی سپرده نشود. بدین گونه با بازخوانی قصه های قدیمی، در پی انتقال ارزش هایی برآمد، که سده های زیادی پیشینیان این منطقه با آن ها زیسته بودند.

خداداد ابراهیمی که سال ها "ریاست خانه مطبوعات ایران" را بر عهده داشت، از روزنامه نگارانی است که نشان داده با اصول روزنامه نگاری کاملاً آشنا و به رسالت مطبوعاتی متعهد است. مخالف "هرزنگاری زنگیان مست" است،  و خود در کمال فرهیختگی وظایف نقش روزنامه نگارانه را انجام داده و دفاع از حقوق عامه را به گونه ای حرفه ای پیشه خود ساخته است. همان دغدغه پیشین مبنی بر فراموش نکردن میراث گذشتگان، او را به سمت انتشار اولین اثر مکتوب با عنوان "دریچه ای به تاریخ مطبوعات ایلام" می کشاند و بدین گونه از میراث های فرهنگی این منطقه چه در قالب متل و قصه و چه یادداشت و مقاله پاسداری می کند.

مرد متین مطبوعات ایلام، در ادامه کنش های حرفه ای خود، به انتشار اولین روزنامه محلی با نام "مهران" اقدام و سال هاست که در سطوح ملی، منطقه ای و محلی در مطبوعات نقش آفرینی می کند. روایت گری صادق برای بیان زیبایی و منتقدی منصف برای نارسایی بوده است. 

ضمن ستایش اقدام نیکوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در برگزاری برنامه نکوداشت استاد ابراهیمی، برای این استاد گرانمایه، آرزوی تندرستی داشته و امیدوارم قلم او همچنان بر مدار نیکویی بچرخد و راوی زیبایی ها و منتقد زشتی های این سامان بماند.

کد خبر 2767816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha