ترکیه در عملیات علیه PKK ناکام بوده است/ ترکیه در تلاش برای شکل دادن ائتلاف منطقه ای علیه کردها است

سرویس ترکیه - زینب مراد رئیس مشترک KNK در مصاحبه ای ترکیه را در عملیات علیه PKK در اقلیم کردستان ناکام دانست و مدعی تلاش این کشور برای شکل دادن یک ائتلاف بین المللی علیه کردها در منطقه شد.

زینب مراد، رئیس مشترک حزب کنگره میهنی کُرد (KNK)، در سخنانی هدف ترکیه از افزایش تماس‌ها در عراق و اقلیم کردستان را  ایجاد یک ائتلاف جدید و آماده‌سازی برای یک عملیات گسترده در اقلیم دانست.

ترکیه از آوریل 2022 به حمله گسترده به مناطق زاپ، متینا و آواشین در اقلیم کردستان پرداخته است. با این حال به نظر می رسد ترکیه با وجود حمایت حزب دموکرات کردستان (KDP) و فناوری نظامی از جمله پهپادها و جنگنده‌های پیشرفته، نتواسته است نتیجه مطلوبی را به دست آورد.

در هفته‌های اخیر، تماس‌های ترکیه با دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان به نحو چشم‌گیری افزایش یافته است. نتایج انتخابات شورای عمومی عراق در دسامبر 2021، با برتری ائتلاف حزب میهنی کرد (YNK) با 5 کرسی در کرکوک، نگرانی ترکیه را در مورد انتخاب یک استاندار کرد در این شهر افزایش داده است.

ماه گذشته هیاتی از نمایندگان سازمان اطلاعات ترکیه (میت) به ریاست ابراهیم کالین به عنوان رئیس هیات به عراق سفر کرده و مذاکراتی با مقامات ارتشی انجام دادند. پس از ملاقات کالین با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان (پارتی)، مذاکرات میان پارتی و YNK در مورد مدیریت کرکوک به حالت تعلیق درآمد.

پس از این ملاقات، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان نماینده ترکیه به اقلیم کردستان سفر کرد و ملاقات‌هایی با نچیروان بارزانی و مسعود بارزانی، نخست وزیر و رئیس دولت اقلیم کردستان داشت.

در تاریخ ششم فوریه، یاشار گولر وزیر دفاع و متین گوراک رئیس کل نیروهای ارتش به همراه کادر فرماندهی ارتش به عراق سفر کرده و پس از مذاکرات در بغداد، در تاریخ هفتم فوریه با نچیروان بارزانی و مسعود بارزانی در اقلیم دیدار کردند.

در آخرین مرحله، وزیر امور خارجه دو روز پیش در حاشیه کنفرانس امنیت مونیخ دوباره با نچیروان بارزانی دیدار و گفتگو کرد.

با توجه به افزایش مذاکرات میان دولت ترکیه و حکومت‌های عراق و اقلیم کردستان، زینب مراد رئیس مشترک KNK در گفتگو با زینب دورگوت خبرنگار مزوپوتامیا، وضعیت فعلی در کرکوک را ارزیابی کرد.

ترکیه در حملات خود به مواضع PKK ناکام بوده است

مراد با اشاره به حملات ترکیه به مواضع PKK در کردستان عراق گفت: «تلاش‌های ترکیه برای اشغال مناطق متینا، زاپ و آواشین، با مقاومت مردم منطقه بی‌نتیجه مانده است.» مراد افزود: «ترکیه سالهاست که با تمام قدرت و تکنولوژی خود عملیات نظامی را در کوهستان‌های کردستان اجرا می‌کند، اما هیچ‌گاه به موفقیت مد نظرش نرسیده است. در این سلسله عملیات، ترکیه بارها اعلام کرده است که "جنبش آزادی کردستان را پایان داده و پاکسازی کرده‌است"، اما اکنون مردم کرد و جنبش آزادی کردستان (PKK) با مقاومت منحصر به فردی روبرو هستند. به این ترتیب طرح‌های ترکیه شکست خورده‌اند و تلفات آن‌ها روز به روز در حال افزایش است.»

مراد طرح عملیات علیه نیروهای PKK در کردستان عراق را شکست خورده توصیف کرد و گفت: «ترکیه، قبل از شروع حملات به اقلیم کردستان، به ویژه در حملات اخیر به منطقه زاپ، با استفاده از تکنولوژی، سلاح‌های ویژه و حمایت از ناتو، برنامه‌های اشغال خود را گسترش و تعداد پایگاه‌های نظامی خود در منطقه را افزایش داد. اما این طرح به موفقیت نرسیده است.»

سکوت دولت اقلیم کردستان در برابر حملات ترکیه

مراد با انتقاد شدید از سکوت مقامات اقلیم کردستان در برابر حملات ترکیه، گفت که «این بی تفاوتی به استمرار حملات و مداخلات دیگر کشورها در امور اقلیم کردستان و ورود آنها به منطقه می انجامد و باعث آسیب به وضعیت حقوقی و اجتماعی کردها می شود.»

شکل گیری ائتلاف علیه کردها

زینب مراد با اشاره به افزایش شدید مذاکرات و دیدارها میان آنکارا و اربیل، هدف از آن را شکل دادن به یک ائتلاف علیه کردها و آماده‌سازی برای یک عملیات گسترده توصیف کرد. او گفت که ترکیه، تحت فشار ناکامی در حملات خود به مناطق مختلف کردستان، تصمیم به تشکیل یک ائتلاف با دولت‌های منطقه از جمله عراق و سوریه در مخالفت با کردها دارد با این حال تلاش آن برای ایجاد یک ائتلاف رسمی با عراق و ایران موفق نبوده است. 

از میان رفتن دستاوردهای کردها در درگیری های داخلی

مراد با بیان این که تضادها و درگیری‌های داخلی بین پارتی و YNK باعث از دست رفتن دستاوردهای کردها در منطقه می شود، گفت: «این تضادها به ویژه در روند انتخابات عراق تأثیر بسزایی داشته و ممکن است به سایر شهرهای منطقه نیز گسترش یابد.»

برنامه های ترکیه برای کرکوک 

رئیس مشترک YNK با بیان این که ترکیه برنامه‌ها و اهداف خاصی برای گسترش دخالت های خود در منطقه کرکوک دارد، گفت: «متاسفانه درگیری ها و اختلافات میان پارتی و YNK و درگیری های مربوط به انتخابات ممکن است منجر به از دست رفتن نفوذ کردها در این شهر شود.»

او افزود: «بازی های مختلفی در کرکوک در جریان است. ترکیه در تلاش برای شکل دادن یک توافق میان ترکمن ها و عرب ها با فشار بر این گروه ها است. ممکن است پارتی هم کمک کند تا استانداری کرکوک را از کردها بگیرند و به آنها بدهند. موضوع اصلی دیدارهای اخیر هاکان فیدان با مقامات اقلیم کردستان کرکوک بود. وقتی به اظهارات مقامات اتحادیه میهنی کردستان نگاه می کنیم، آنها تایید کردند که استانداری کرکوک نیز از کردها حمایت می کند. اما برای این ما به ائتلاف YNK و پارتی نیاز داریم. با این حال، این خطر نیز وجود دارد که پارتی تحت نفوذ ترکیه قرار گیرد. برای از بین بردن این تهدید، اتحادیه میهنی کردستان و پارتی باید بین خود ائتلاف کنند و از منافع مردم کرد محافظت کنند.»

منبع: مزوپوتامیا

ترجمه و تلخیص: کردپرس - سرویس ترکیه 

کد خبر 2767166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha