مسعود بارزانی: همه احزاب باید از روند گفتگو و توافق میان دولت عراق و ائتلاف حمایت کنند و این موضوع در حوزه وظایف پارلمان نیست

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مسعود بارزانی در دیدار با جانشین سفیر آمریکا در خصوص آخرین تحولات عراق و منطقه، تهدید تروریسم، روابط اقلیم کردستان و جمهوری فدرال عراق و موانع پیش روی این روابط به بحث و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش کردپرس به نقل از باسنیوز، روز چهارشنبه 2024/2/14، مسعود بارزانی در صلاح الدین با دیوید برگر، جانشین سفیر آمریکا در عراق و هیئت همراه دیدار کرد و در این دیدار در خصوص وضعیت عمومی عراق و اقلیم کردستان تاکید کرد که همه طرف ها باید به قانون اساسی که مردم عراق به آن رای داده اند پایبند بوده و از ساختار اقلیم کردستان و نهادهای آن محافظت کنند و نباید در روند قانونگذاری اقلیم کردستان بر خلاف قانون اساسی مداخله شود. همانطور که در قانون اساسی نیز به صورت واضح آمده است که در صورت اختلاف بین قوانین اقلیم کردستان و قوانین پارلمان عراق، قوانین اقلیم کردستان در اولویت خواهد بود.

رئیس حزب دمکرات کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: «انتخابات پارلمان کردستان باید برگزار شود و به بهانه مغایرت با قانون اساسی در روند انتخابات و تدابیر آن دخالت نشود و نباید به بهانه تجدیدنظرخواهی در جهت تعویق آن اقدام شود یا مانعی برای برگزار کردن آن ایجاد شود».

مسعود بارزانی در خصوص انتخاب رئیس پارلمان عراق نیز اظهار کرد که از جریان اهل تسنن می خواهد با تفاهم میان خود، یک کاندید را انتخاب کنند و همه احزاب نیز به موفقیت روند انتخاب رئیس پارلمان عراق کمک کنند.

مسعود بارزانی در خصوص وضعیت حضور نیروهای ائتلاف در عراق اشاره کرد که این موضوع یک موضوع ملی است و تنها مربوط به یک بخش جمعیتی خاص نیست و باید از سوی دولت عراق و از طریق وزارتخانه ها و نهادهای رسمی با گفتگو با نیروهای ائتلاف درباره آن به توافق و نتیجه برسند. تمام بخشهای جمعیتی عراق نیز باید از این واقعیت آگاه باشند که خطر تروریسم همچنان وجود دارد. در همین راستا، بارزانی در ادامه گفتگو با هیئت مهمان گفت که همه طرف ها باید از روند گفتگو و توافق بین دولت عراق و ائتلاف حمایت کنند و این موضوع در حوزه وظایف پارلمان نیست و به خاطر منافع عراق باید عاری از تبلیغات سیاسی و پیامدهای معادلات منطقه ای باشد و باید منافع، ثبات و امنیت همه مکان ها و اقلیت های عراق در نظر گرفته شود.

همه احزاب نیز خوب می دانند که اگر آمریکا رژیم قبلی را سرنگون نمی کرد و به عراقی ها در روند آزادی عراق کمک نمی کرد، آنها که اکنون در عراق صاحب قدرت هستند هرگز نمی توانستند بر عراق حکومت کنند.

کد خبر 2767013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha