سختی های زندگی مادر سالمند و دختر معلول بانه ای

سرویس کردستان- عمق سختی های مادران دارای فرزند معلول را بی شک تنها خود آنها درک می کنند مادرانی که با وجود اینکه خود در دوران سالمندی هستند، مجبورند همانند دوران کودکی فرزند معلول را ترو خشک کنند.

به گزارش کردپرس، چه کسی می داند حرکت برای معلولان جسمی و حرکتی و جابجایی آنان توسط خانواده ها چقدر سخت است دایه آمنه مادر خدیجه مروتی حدود ۸۰ سال سن دارد در حالی که خود در دوران سالمندی  نیاز به مراقبت و پرستاری دارد اما دخترش خدیجه را که معلول جسمی حرکتی است همانند دوران کودکیش تر و خشک می کند او ۴۵ ساله از این فرزندش مراقبت و پرستاری می کند.

خدیجه توان صحبت کردن و راه رفتن ندارد اما مادر سالمندش تمام حرفهای نگفته و احساسات بیان نشده اش را از نگاهش می خواند دایه آمنه می داند دخترش از او چه می خواهد و یا از چه چیزی خوشش نمی آید.

علارغم اینکه خدیجه به لحاظ جسمی ناتوان است علاوه بر اینکه ماه مبارک رمضان روزه می گیرد به گفته دایه آمنه هر دوشنبه و پنجشنبه روزه می گیرد و گاهی هم با اشاره نماز می خواند.

کمبود و یا نبود بسیاری از امکانات برای معلولان زندگی و مراقبت از آنها را برای خانواده ها سخت تر می کند خدیجه تحت حمایت سازمان بهزیستی است و ماهیانه مستمری مختصری دریافت می کند اما آنگونه که مادرش می گوید تاکنون غیر از مستمری ماهیانه هیچگونه کمکی دریافت نکرده در قسمتی های از بدنش زخم بستر ایجاد شده که نیاز به تشک مواج و تخت دارد چند سال قبل با همکاری یک خیر یک ویلچر تهیه کردن که اکنون فرسوده شده او نیاز به وسایل کمک توانبخشی دارد.

دایه آمنه به همراه دخترش  خدیجه با خانواده پسرش در یک خانه زندگی می کنند. این خانه که پله های زیادی هم دارد برای رفت و آمد این معلول مناسب سازی نشده و در صورتی که بخواهند خدیجه را به جای ببرند باید برادرش و یکی دیگر از اعضای خانواده او را جابجا کند.

دایه آمنه می گوید: بعد از یکسال متوجه شدیم که خدیجه معلول است و توانایی حرف زدن و راه رفتن را ندارد و برای معالجه دخترم خیلی جاها رفتیم اما دکترها به ما گفتند که دخترم معالجه نمی شود.

او می گوید: خدیجه همه مسائل را درک می کند و حرفها و گفته هایش را به خوبی درک می کنم گاهی وقت ها عصبانی و گاهی هم شاد می شود تمام کارهای شخصیش را خودم انجام می دهم باید شخصا غذایش را آماده و در دهانش بگذارم.

خدیجه هر وقت بخواهند جای بروند یا مهمانی به خانه شان بیاید بهترین و زیباترین لباس هایش را باید بپوشد او علاقه زیادی به لباس های خوش رنگ و شاد دارد.

خدیجه رابطه بسیار خوبی با دیگر اعضای خانواده اش دارد و گاهی در بازی های آنها شرکت می کند.

فاتح مروتی بردار زاده اش درباره رابطه اش با عمه اش می گوید: عمه خدیجه با تمام اعضای خانواده ارتباط بسیار خوبی دارد و هر وقت به وی سر می زنیم به شیوه خودش از ما استقبال می کند در همه دوره همی ها و مهمانی ها باید با ما باشد و در بازیها و کارها دیگر ما شرکت می کند.

عمه خدیجه چهره افرادی که می بیند هیچوقت فراموش نمی کند فردی را که سالها قبل دید هیچگاه فراموش نمی کند.

عدم آگاهی ها خانواده ها در زمینه خدمات بهزیستی به معلولان و و بروکراسی های سخت اداری باعث شده بسیاری از معلولان از خدماتی که ارائه می شود، محروم بمانند و البته بسیاری از خانواده های داری معلول نیز از ضعف خدمات این نهاد حمایتی گلایه مند هستند.

برای اطلاع از خدماتی که سازمان بهزیستی به معلولان ارائه می دهد با رییس اداره بهزیستی شهرستان بانه مصاحبه کردم.

۱۵۰ معلول زمین گیر در بانه وجود دارد

رییس اداره بهزیستی شهرستان بانه در باره وضعیت معلولین شهرستان بانه به خبرنگار کرد پرس گفت: ۲ هزار و ۳۵۰ معلول در بانه تحت پوشش  اداره بهزیستی هستند که از این تعداد ۲ هزار ۶۳ نفر مستمر و  ۱۵۰ معلول زمین گیر هستند.

حسین حسین زاده با اشاره به ضرورت مناسب سازی معابر عمومی برای معلولین اضافه کرد: در بانه خدماتی خوبی تاکنون به معلولین ارائه شده اما این خدمات کافی نیست یکی از این خدمات مناسب سازی معابر عمومی، مناسب سازی فضای ادارات، مراکز درمانی و بیمارستانی و مراکز عمومی و تجاری است.

وی در صورتی که مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولین انجام نشود دسترسی این افراد به مراکز عمومی محدود می شود، اظهار داشت: در راستای پیگیری مناسب سازی معابر عمومی جلساتی برگزار شده که مهمترین کاری که باید برای معلولین انجام شود اختصاص یک دستگاه خودرو و ورزشگاه ویژه معلولین است.

حسین زاده اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های پیش بینی شده برای حمایت از معلولین مناسب سازی فضای بانک ها است و تیرهای برقی که اداره برق در مکان های نامناسب جانمایی کرده در آینده جابجا می شود که انجام این برنامه ها نیاز به زمان دارد.

وی با اشاره به مناسب سازی فضای منزل معلولین گفت: کارشناس مربوطه بر ساخت و سازهای منازل معلولین نظارت می کند و مناسب سازی فضای منزل و ورودی ها انجام می شود.

وی اضافه کرد:  در راستای احداث مسکن معلولین اداره بهزیستی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در پنج مرحله به احداث پنج واحد مسکونی معلولین کمک کرده است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان بانه اظهار داشت: برای احداث مسکن خانواده های که ۲ معلولی در شهر ۲۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۵۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می شود و برای خانواده های تک معلولی هم ۱۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می شود.

وی گفت: در راستای کمک به معلولین جسمی ویلچرهای دستی به مدت سه تا پنج سال و ویلچرهای برقی هم در اختیار انها قرار می گیرد و همچنین تشک های مواج در اختیار معلولینی که احتمال زخم بستر دارند، قرار می گیرد.

این مسئول اضافه کرد: اگر معلولی از این امکانات محرم بماند به دلیل اینکه خانواده ها پیگیری نمی کنند برای برخورداری از این امکانات بایستی به مراکز مثبت زندگی و مراجعه کنند و نیازهای خود را به صورت کتبی ارائه دهند.

وی اظهار داشت: مشکل کمبود زمین برای احداث مرکز نگهداری معلولین یکی از موانع سر راه اجرای این طرح است و تاکنون کسی متقاضی احداث این مرکز نشده همچنین با توجه به شرایط زندگی ایجاد سرای سالمندان نیز بسیار ضروری است.

حسین زاده افزود: یک مرکز نگهداری سالمندان که به صورت خود مراقبتی اداره می شود در بانه وجود دارد که این مرکز جوابگوی نیاز سالمندان نیست.

وی با بیان اینکه ۴۰ نفر معلول ضایعه نغاعی در بانه وجود دارد که حق پرستاری به آنها پرداخت می شود اظهار داشت: بیمه های معلولین و بیمه های خویش فرمایی و کارفرمایی نیز پرداخت می شود و اکنون ۷۶ نفر خویش فرمایی و ۱۷ نفر کارفرمایی در واحدهای توانبخشی و در واحد پیشگیری هم ۱۵ نفر خویش فرمایی و ۴ نفر کارفرمایی از این بیمه ها برخوردار هستند.

حسین زاده با اشاره به اینکه امسال نیز ۱۷ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شد افزود: در راستای اشتغال و ارتقا مشاغل مددجویان بهزیستی تسهیلات مشاغل خانگی و کسب کارهای خرد هم از ۱۰۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان با بهره چهار درصد پرداخت می شود.

کد خبر 2766546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha