احداث منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه در دستور کار قرار دارد

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: احداث منطقه آزاد مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در دستور کار قرار دارد و تدابیر لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو و چالدران و ارتقای همکاری های آذربایجان غربی با ترکیه اندیشیده شده است.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در یک گفت و گوی خبری با اشاره به سفر اخیر خود در معیت رئیس جمهور و هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، افزود: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر تعمیق روابط با کشورهای همسایه، هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه اخیراً در آنکارا برگزار شده و تفاهم نامه های مهمی در این نشست به امضای طرفین رسید.

او همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه روابط سیاسی، تجاری، فرهنگی و اقتصادی با ترکیه، خاطرنشان کرد: ترکیه سومین شریک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده و این دو کشور قدرتمند غرب آسیا و دنیای اسلام با توجه به اشتراکات فرهنگی و دینی، روابطی دیرینه و تاریخی با یکدیگر دارند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت ها و پتانسیل های استان نیز اشاره کرده و افزود: مسیرهای ترانزیتی ایران به ترکیه از آذربایجان غربی عبور کرده و این استان دروازه جمهوری اسلامی جهت دسترسی به مدیترانه و آب های آزاد و سپس اروپا و افریقا می باشد.

معتمدیان همچنین با اشاره به همکاری مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای، اضافه کرد: در نشست اخیر، برنامه های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای تحقق اهداف مشترک و بهره مندی مردم دو کشور از توافق طرفین مطرح شده و تفاهماتی در این خصوص صورت گرفت.

او در ادامه، امنیت پایدار را نیاز و اساس توسعه اقتصادی دانسته و افزود: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در منطقه با موضوع تروریسم روبرو بوده و در راستای توسعه همکاری های امنیتی دو کشور، توافقاتی درخصوص تشکیل کمیته امنیتی مشترک برای ارتقای امنیت منطقه اتخاذ شد.

استاندار آذربایجان‌غربی به موقعیت ژئوپلیتیک استان در منطقه نیز اشاره کرده و یادآور شد: آذربایجان غربی در مسیر کریدورهای بین المللی بوده و استقرار سه پایانه مرزی بازرگان، رازی و سرو در استان و عبور تنها مسیر ریلی ایران به ترکیه از مرز رازی خوی، همکاری های اقتصادی طرفین در حوزه مناطق آزاد مشترک و حوزه های ریلی را تسهیل کرده است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه واگذاری برخی از مسئولیت ها از سوی رئیس جمهور به استان، زمینه را برای همکاری بیشتر با ترکیه فراهم کرده، افزود: روابط دیپلماتیک آذربایجان غربی با ترکیه در دو سال اخیر گسترش یافته و فرمانداران شهرستان های هم مرز استان با چهار استان این کشور، به صورت مستمر تبادل نظر و توافقاتی داشته اند.

او در ادامه با اشاره به نشست مشترک خود با استانداران استان های هم مرز ترکیه با آذربایجان غربی در شهر وان، اظهار کرد: در نشست مذکور، تفاهم نامه ۳۰ بندی بین طرفین به امضا رسیده و در سفر اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، این تفاهم نامه به سرانجام و مرحله اجرایی رسید.

استاندار آذربایجان‌غربی به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه توسعه زیرساخت ها و جاده های منتهی به مرزهای استان نیز اشاره کرده و افزود: در کنار بهره برداری و توسعه مسیرهای منتهی به مرزهای سرو، رازی و بازرگان، برای راه اندازی بازارچه های مرزی بین آذربایجان غربی و ترکیه نیز توافقاتی انجام شد.

 معتمدیان با اشاره به مذاکرات دو جانبه ایران و ترکیه برای احداث منطقه آزاد در استان، افزود: در سفر اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، مذاکراتی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک با این کشور صورت گرفت که احداث منطقه آزاد در آذربایجان غربی یکی از محورهای گفتگو بود.

او همچنین با اشاره به آماده سازی زیرساخت های مسیر سلماس به مرز کوزه رش، خاطرنشان کرد: مذاکرات و تدابیر لازم برای بازگشایی مرز کوزه رش به عنوان چهارمین پایانه بین المللی  با ترکیه نجام شده و بهره برداری از این پایانه مرزی، برای مردم استان و بخصوص سلماس، ثمرات اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: اقدامات لازم برای اجرای پروژه منطقه آزاد ارومیه سرو صورت گرفته و کلنگ زنی آغاز این پروژه در دهه فجر امسال انجام خواهد شد.

معتمدیان همچنین با اشاره به امضای ۱۰ تفاهم نامه همکاری با ترکیه در سفر اخیر رئیس جمهور به این کشور، اضافه کرد: برای اجرای تفاهم نامه ایجاد مناطق آزاد مشترک بین دو کشور، کارگروه ها تشکیل و مطالعات انجام خواهد شد و پیشنهاد آذربایجان غربی، احداث منطقه آزاد مشترک در خوی بوده است.

استاندار آذربایجان‌غربی به تفاهم اتصال کریدورهای ریلی ایران و ترکیه نیز اشاره کرده و یادآور شد: با اتصال خطوط ریلی مرند به چشمه ثریا شهرستان ماکو، یک کریدور جدید بین المللی ایجاد شده و تجاری سازی شهرستان ماکو، تاثیرات چشمگیری در انتقال مسافر و حمل کالا خواهد داشت.

معتمدیان همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه کریدورها و راه های مواصلاتی منطقه، افزود: همان طور که ترکیه دروازه ورودی جمهوری اسلامی ایران به اروپا می باشد، آذربایجان غربی نیز دروازه ورودی ترکیه به کشورهای آسیای میانه به شمار می رود.

او با اشاره به تاکید طرفین بر توسعه مسیرهای ریلی در منطقه، اظهار داشت: توسعه مرز رازی خوی و خطوط ریلی این مرز، کاهش ترافیک و توسعه منطقه را به دنبال داشته و در سفر اخیر ریاست جمهوری، توافقاتی نیز برای صادرات برق ایران به ترکیه از طریق مرز رازی خوی انجام شد.

استاندار آذربایجان‌غربی به عزم جدی دو طرف برای برقراری امنیت پایدار در منطقه نیز اشاره کرده و افزود: وزاری کشور ایران و ترکیه در سفر اخیر ریاست جمهوری، درخصوص برقراری امنیت پایدار، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کالا، انسان و سلاح تفاهم نامه ای امضا کرده و کمیته عالی امنیتی برای همکاری های عملیاتی تر تشکیل دادند.

معتمدیان همچنین با اشاره به تفاهم ایران و ترکیه درخصوص همکاری های رسانه ای و مراودات فرهنگی با محوریت آذربایجان غربی و خوی، تصریح کرد: با برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرستان خوی به عنوان یکی از سه قطب فرهنگی ایران معرفی شده و شهر ارومیه میزبان وزرای فرهنگ و تمدن کشورهای منطقه خواهد بود.

او در پایان با بیان اینکه تعامل و هم افزایی نهادهای مختلف منجر به توسعه آذربایجان غربی شده، افزود: در سایه مجاهدت های خاموش و امنیت پایدار، زمینه برای توسعه استان و خدمت خالصانه به مردم فراهم شده است.

کد خبر 2766303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha