بازی انکار و تکذیب آلودگی در بستر معدن طلای قروه

سرویس کردستان- ماجرای آلودگی در بستر معدن طلای قروه در حالی به بازی انکار و تکذیب متولیان رسیده که همچنان محیط زیست علیرغم اعتراضات فراوان حاضر به اعلام رسمی نتایج پایش ها به مردم نیست.

به گزارش خبرنگار کردپرس، روز پنجشنبه استاندار کردستان در راستای بررسی وضعیت معدن طلای قروه با محوریت طرح توسعه این معدن به بازدید از این کارخانه پرداخت.

در جریان بازدید از تمامی مراحل این معدن و کارخانجات آن، در بخش مرتبط به مسایل زیست محیطی پس از ارائه توضیحات متولیان معدن؛ «اسماعیل زارعی کوشا» پرسید که این مسایل زیست محیطی تا چه میزان برای مردم روستاهای اطراف اطلاع رسانی شده است؟

سؤالی که سالهاست خود اهالی روستاهای اطراف معدن می پرسند و هرگز به جواب قانع کننده نرسیده اند و گویا قرار هم نیست برسند چرا که متولیان معدن حتی پاسخ روشنی را به استاندار ندادند و بدین گونه گفتند که «تمامی این پروسه را هم مردم روستاها و هم شوراهای منطقه مطلع هستند و نتایج آزمایشات هم باید توسط محیط زیست اعلام شود و خب اگر این سازمان صلاح بداند به مردم ارائه می دهد!»

این در حالی است که متولیان محیط زیست تا بدین لحظه هرگز حاضر به ارائه نتایج آزمایشات صورت گرفته به مردم نشده اند.

در همین زمینه استاندار کردستان در پاسخ به سؤال خبرنگار کردپرس در جریان مصاحبه خود با خبرنگاران نسبت به مسئله شفافیت و اطلاع رسانی درست به مردم تأکید کرد. «زارعی کوشا» یکی از موضوعات مهمی که مطرح می شود را مربوط به مسایل و نگرانیهای زیست محیطی که نیاز به اطلاع رسانی و شفاف سازی دارد، دانست و به گزارش محیط زیست کردستان مبنی بر اینکه هیچ گونه آلودگی در منابع آب های زیرزمینی منطقه وجود ندارد، اشاره کرد.

گرچه با این گفته تعدادی از شوراهای روستاها که حضور داشتند معترض شدند و از وجود آلودگی گفتند؛ اما استاندار کردستان بیان کرد که «مبنا گزارش رسمی یک دستگاه تخصصی هست که در این زمینه مسئولیت دارد اما آنچه اهمیت داشته و جزو مسئولیت ها به حساب می آید سلامت و امنیت مردم است». به گفته «اسماعیل زارعی کوشا» یقیناً اگر موضوعی باشد که سلامت مردم را به خطر بیاندازد حتماً اولین مدعی خود ما هستیم و دغدغه مردم درست است و باید هر نوع آلودگی و هر نوع مشکلی که وجود دارد چه منشأ آن معدن طلا باشد و چه مسئله دیگری، بررسی شود.

او تأکید کرد که «هر طرحی که انتاج آن منجر شود که سلامت مردم به خطر بیافتد قطعاً ملاحظات لازم در این زمینه اجرا خواهد شد و اجازه نمی دهیم به هیچ قیمتی سلامت مردم در خطر باشد».

باتوجه به دغدغه مردم همین که استاندار کردستان نسبت به گزارش محیط زیست اطمینان کامل را حاصل نکرده و احساس خطر مردم روستاها را متوجه شد، جای امیدواری دارد که بررسی دقیق تر مشکلات زیست محیطی و آلودگی آب های زیرزمینی این مناطق را مدنظر قرار دهد.

آلودگی را اعلام نمی کنند

بسیاری از مردم روستاهای اطراف معدن و همچنین شوراها از نبود شفافیت و اطلاع ندادن دستگاه های متولی در خصوص آلودگی ها معترض هستند. این مردم سخنشان بر این است که دستگاه هایی مانند جهاد کشاورزی و محیط زیست از محصولات کشاورزی و منابع آب های زیرزمینی نمونه برداری می کنند اما هرگز نتیجه را به مردم نمی گویند و به صورت محرمانه به نهادهای متولی در مرکز استان ارجاع می دهند.

درست همانند این گفته «علی اشرف غلامی» که بیان کرد «در سال 98 از جهاد کشاورزی درخواست کردیم برای نمونه برداری از محصولات کشاورزی بیایند اما تا این لحظه نتیجه نمونه برداری را اعلام نکرده اند که آیا می شود این محصولات را استفاده کرد یا نه؟»

این درخواست شفافیت را «محمد احمدی» و «مصطفی احمدی» از شوراهای روستای بهارلو همانند قبل داشتند. آنان خواستار اعلام نتیجه پایش ها به مردم مناطق شدند.

آنچه مردم به دنبال آن هستند مربوط می شود به بیان واقعیت که گویا هرگز متولیان امر نسبت به آن جدی نبوده و نیستند. در واقع اینکه روستاهای در خط معدن طلا آلوده به آرسنیک هستند به صورت رسمی توسط متولیان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و حتی محیط زیست اعلام شده و مسئله ای نیست که انکار شود؛ اما سؤال اینجاست که چرا به صراحت از این آلودگی و اینکه در محصولات کشاورزی نفوذ دارد یا نه به مردم اطلاع رسانی نمی شود؟!

باید توجه داشت که این نبود شفافیت باعث شده شائبه افزایش بیماری سرطان در این مناطق به وجود بیاید و هر روز هم شدت بگیرد و از طرفی دام ها و محصولات کشاورزی مردم روستاها هم دچار مشکل شود، لذا اینکه منشأ این آلودگی از معدن طلاست یا نه یک بحث جدا به حساب می آید و اینکه آلودگی و تأثیرات آن باید به مردم اعلام شود بحث دیگری است که نباید به بازی انکار و تکذیب و محافظه کاری مسئولان برسد./

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 27654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha