تلاش‌ «بیستون» برای بازگشت به عرصه تولید در کرمانشاه

سرویس کرمانشاه _ «بیستون» یک برند خوشنام و معتبر در حوزه فرآورده های پروتئینی است که حدود سه دهه محصولات آن در ویترین فروشگاه های بزرگ کشور جلوه گری می کرد و طرفداران خاص خود را داشت. اکنون پس از 5 سال تعطیلی و رکود، کارخانه فرآورده های گوشتی بیستون در تلاش برای بازگشت دوباره به عرصه تولید و اشتغال است. خبرگزاری کردپرس در گفتگویی با مدیرعامل این مجموعه به بررسی آخرین وضعیت این شرکت و مشکلات و مطالبات آن پرداخته است.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ «بیستون» در طول سه دهه فعالیت خود، یک برند معروف و محبوب بود و معمولا بخشی از ویترین فروشگاه های بزرگ به عرضه سوسیس و کالباس های تولید  این کارخانه اختصاص داشت. «شرکت فرآورده های گوشتی بیستون» در سال 1370 به همت زنده یاد بهروز فتاحی در شهرک صنعتی کرمانشاه واقع در جاده سنندج، آغاز به کار کرد. این مجموعه از همان ابتدا، حضوری جدی در بازار داشت و سالیانه صدها تن از محصولات این کارخانه در فروشگاه های بزرگ عرضه می شد.

این شرکت علاوه بر تامین نیاز بازار استان های غرب کشور مانند ایلام، لرستان، کرمانشاه و کردستان، به بازار بزرگ تهران هم نظر ویژه داشت و با تاسیس یک دفتر نگهداری و فروش در تهران به عرضه محصولات خود در فروشگاه های زنجیره ای معتبری مانند رفاه، شهروند، سپه و همچنین میادین و بازارهای بزرگ می پرداخت و مشتری های خاص خود را داشت.

خانم مهندس فتاحی مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی بیستون در این باره به خبرنگار کردپرس گفت: «این شرکت با دریافت استاندارد HACCP و استاندارد ایزو 9000 و دیگر استانداردهای بهداشتی بین‌المللی، امکان عرضه در فروشگاه ها، میادین و بازارهای معتبر تهران راه پیدا کرده بود و با برندهای معتبری مانند آرزومان، میکائیلیان، رباط و ... رقابت می کرد و مشتری های خاص خود را داشت. حتی محصولات شرکت در مقطعی در بازار عراق هم توزیع می شد».

کیفیت رمز محبوبیت

به گفته مدیرعامل این شرکت، یکی از دلایل محبوبیت برند «بیستون» در حوزه صنایع غذایی، استفاده از گوشت سالم و با کیفیت بوده است. فتاحی در اینباره گفت: «گوشت قرمز مورد استفاده شرکت از محل گوشت‌ های باکیفیت و پرطرفدار برزیلی بود که توسط انجمن فرآورده های گوشتی ایران توزیع می شد. همچنین گوشت مرغ مورد نیاز را هم از کشتارگاه‌های مهم سطح استان تهیه می‌کردیم. و در کنار آن همیشه از مواد اولیه باکیفیت برای تهیه کالباس و سوسیس استفاده می کردیم».

وی افزود: «مجموعه ما در آن سال ها بسیار مورد اعتماد سازمان‌هایی مانند دامپزشکی، بهداشت و مجموعه های نظارتی بود و برای تولید ۲۰ نوع محصول، پروانه ساخت داشتیم. واقعا آنقدر به سلامت و کیفیت تولیداتمان اطمینان داشتیم که از همین محصولات روی سفره منزل کارکنان مجموعه بود. هیچ وقت از مواد نگه دارنده و یا گوشت های فاسد و ضایعات آن استفاده نمی کردیم و برای همین تعهد کاری، «بیستون» طی این سالیان دراز یک برند پرطرفدار و پرفروش در فروشگاه ها بود».

فتاحی در مورد وضعیت کارکنان مجموعه گفت: « بیش از ۷۰ نفر پرسنل در شرکت مشغول به کار بودند که همه بیمه شده و رسمی بودند و روزهای کاری آن ها هم از شنبه تا چهارشنبه بود و دو روز آخر هفته هم برای کارکنان تعطیل بود».

غفلت های مدیریتی و انباشت مشکلات

دهه های 70 و 80، دوران اوج فعالیت های شرکت «بیستون» بود ولی از ابتدای دهه 90 کم کم مشکلات و موانع مهم در مسیر ادامه فعالیت این مجموعه پدید آمدند. مجموعه ای از غفلت های مدیریتی که عاقبت کارخانه را در سال 97 به تعطیلی کشاند.

فتاحی درباره این اتفاقات گفت: «تولید شرکت از ۱۰۰ تن در ماه در دهه 80 به ۶۰  تن در ماه در دهه 90 رسید و در سال های ۹۵ تا ۹۷ این میزان به ۴۰ تن در ماه کاهش یافت. و با توجه به تعداد پرسنل و همچنین سربار زیاد کارخانه، کفاف مخارج و هزینه های شرکت را نداشت. در زمینه پیدا کردن بازارهای جدید برای فروش محصولات هم کار خاصی صورت نگرفته بود و درآمدهای شرکت به تدریج در حال کاهش بود. کارگران مجموعه در حال بازنشسته شدن بودند ولی متاسفانه مدیران وقت برنامه ریزی خاصی برای تامین مالی و پرداخت سنوات آن ها نکرده بودند. البته چند باری تقاضای سرمایه در گردش داده شد ولی موافقتی با آن صورت نگرفت. در این شرایط کم کم هزینه‌های شرکت داشت از درآمدهایش، پیشی می گرفت و مجموعه از پرداخت بدهی های مالیاتی و حقوق کارگران خود هم ناتوان شده بود».

در سال های آخر مدیران وقت تصمیمات عجیب و غریبی برای تامین منابع مالی جدید و پرداخت حق و حقوق کارگران می گیرند. مدیرعامل مجموعه در اینباره می گوید: «کارخانه عملا از سال 95 به بعد زمین گیر شد و در این ماه های آخر، کارگران اغلب روزها، یکی دو ساعتی در محوطه جمع می شدند و سپس به خانه می رفتند و تولید متوقف شده بود. مدیران وقت هم با تصمیمات اشتباهی مانند به مزایده گذاشتن دستگاه های تولید به دنبال پرداخت حقوق ها بودند که اینکار حتی با اعتراض کارگران روبرو شد. عاقبت هم شرکت در سال ۹۷ و با ۲۰ تن تولید در ماه تعطیل شد. البته اگر در آن دوران سیاست های مدیریتی بهتری به کار گرفته می شد، شرکت به این روز نمی افتاد».

تغییر مدیریت و تلاش برای احیای دوباره

کارخانه فرآورده های گوشتی بیستون از سال 97 تعطیل می شود و در یکسال بعد برخی از سهامداران برای نجات مجموعه تلاش هایشان را آغاز می کنند. فتاحی درباره این تلاش ها گفت: من از سال 80 به دعوت مدیرعامل وقت مرحوم بهروز فتاحی به عنوان مسئول فتی و مدیر کنترل کیفی کارخانه مشغول به کار شدم و بعد از تعطیلی مجموعه، اینبار در سال 98 به عنوان مدیرعامل جدید، تلاش های خود را برای احیای دوباره این شرکت باسابقه آغاز کردم. البته ابعاد مشکلات بسیار بیشتر از آن چیزی بود که قبلا شنیده بودم. به عنوان نمونه بدهی مالیاتی شرکت مبلغ 200 میلیون تومان عنوان شده بود در حالیکه ۲ میلیارد تومان بدهی وجود داشت که آن ها را پرداخت کردیم. البته بخشی از آن به جا مانده و در حال حاضر جهت پرداخت ۱۰۰ میلیون  تومان بدهی، اخطار داده شده که تا ۱۹ دی ماه تسویه گردد. البته در حال حاضر  شرکت توان پرداخت نداشته و حساب‌های هیات مدیره و شرکت  - که قصد افزایش سرمایه دارد- را در صورت عدم پرداخت، مسدود می‌شود. با توجه به اینکه ما قصد راه اندازی کارخانه را داریم، در این زمینه تقاضای مهلت و مساعدت  از امور مالیاتی را داریم. همچنین با کارگرهای کارخانه تسویه حساب شد و هزینه های معوقه بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد. علاوه بر این شرکت یک سری بدهی ها بابت خرید گوشت قرمز و مرغ داشت که آن ها هم پرداخت گردید. در کنار این ها بدهی های شرکت به اداره آب، برق و گاز هم تسویه شد».

وی در ادامه به تلاش های صورت گرفته برای تعیین تکلیف سهامداران مجموعه پرداخت و گفت: «طی این مدت پیگیری های گسترده ای از طریق دادگستری، دادستانی، خانه صنعت و معدن، سازمان صمت و اقتصاد مقاومتی برای ایجاد یک روح تازه و سامان دوباره در مجموعه، انجام داده ایم. سال گذشته در نامه ای به آقای توسلی زاده رئیس وقت دادگستری خواهان ارزش گذاری سهام و تعیین تکلیف سهامداران شدیم تا امکان فعالیت دوباره برای شرکت فراهم شود. دادستان وقت طی نامه ای از کانون کارشناسان خواست که سهام شرکت، ارزش گذاری شود و خوشبختانه اینکار با کمک 5 کارشناس صورت گرفت. با مشخص شدن ارزش سهام در اسفندماه سال گذشته، برخی سهام داران با فروش سهم خود از شرکت کنار رفتند.

فتاحی گفت: «در مهرماه امسال مجمع جدید در یک فضای خوب و همدلانه تشکیل شد که خوشبختانه سهامداران و هیات مدیره از فعال شدن دوباره کارخانه به صورت جدی حمایت کردند. در این نشست افزایش سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی کارخانه طی 5 سال برای فعال شدن دوباره شرکت مصوب شد. در حال حاضر با کمک این منابع مالی جدید در حال سر و سامان دادن به فضاهای تولیدی، اداری، خدماتی و تعمیرات اساسی دستگاه های تولیدی و گرفتن پروانه های تولید و آغاز دوباره فعالیت شرکت هستیم».

«بیستون» نیازمند سرمایه در گردش

مدیرعامل شرکت فرآورده های گوشتی بیستون تامین «سرمایه در گردش» را مهم ترین نیاز شرکت برای بازگشت پرقدرت به عرصه تولید و اشتغال دانست و عنوان کرد: «قصد داریم با سرمایه اولیه خود سهام داران، تا دو سه ماه آینده تولید محصولاتمان را دوباره را آغاز کنیم. در گام اول با یک سوم ظرفیت و تولید 50 تن در ماه آغاز می کنیم و دوباره به بازار می برگردیم. ولی برای ادامه کار حتما نیازمند دریافت یک سرمایه در گردش حداقل 10 میلیارد تومانی هستیم. خوشبختانه ما برای دریافت وام هم مشکل وثیقه نداریم و سند کارخانه و دفتر تهران ما برای اینکار کفایت می کند».

وی ادامه داد: «در این زمینه درخواست های خود را به مسئولان خانه صنعت و اداره صمت ارایه کرده ایم و سفر رئیس جمهور هم درخواستمان را در سامانه ثبت کردیم ولی هنوز پاسخی به آن داده نشده است. در صورت راه اندازی این مجموعه، در گام اول حداقل برای 25 نفر ایجاد اشتغال می شود و در صورت تامین سرمایه در گردش لازم، تا 80 نفر می توانند در شرکت بیستون به طور مستقیم مشغول به کار شوند».

مسئولین ما را در مسیر بازگشت به عرصه تولید، همراهی کنند

فتاحی در ادامه سخنانش تاکید کرد: «بیکاری مهم ترین مشکل استان کرمانشاه است و اشتغال هم تنها با تولید، ایجاد می شود. بنابراین از مسئولین کرمانشاه انتظار داریم مجموعه بیستون را در مسیر بازگشت به عرصه تولید و اشتغال همراهی کنند».

وی ادامه داد: «مدیران با بازدید از مجموعه ما، از نزدیک فعالیت های صورت گرفته برای احیای دوباره کارخانه را ببینند».

«بیستون» می تواند دوباره بازار خود را به دست بیاورد

مدیرعامل این مجموعه در ادامه از توانایی «بیستون» برای بازگشت دوباره به بازار رقابت و جلب نظر مشتریان سخن گفت و عنوان کرد: «امروزه سوسیس و کالباس سهم مهمی در سبد غذایی خانوار در سطح دنیا دارند و در ایران هم این زمینه و بستر کاملا وجود دارد. طی سال ها اخیر هم قیمت گوشت بسیار بالا رفته و در این شرایط  یک فرآورده پروتئینی سالم می تواند جایگزینی خوب برای خانواده ها باشد. خوشبختانه همه «بیستون» را به عنوان یک برند سالم و مطمئن می شناسند زیرا در طول سال های فعالیتش از بسیاری کارهای سودجویانه پرهیز کرده و به بیراهه نرفته است و محصول ممتاز و درجه یک به مشتری تحویل داده است. مردم ما هم بسیار آگاه و فهیم هستند و حاضر نیستند با خرید برندهای گمنام، سلامت خانواده را به خطر بیاندازند».

وی در ادامه گفت: «خوشبختانه هنوز هم بسیاری از فروشنده های قدیمی با ما تماس می گیرند و پیگیر وضعیت شرکت و فعال شدن دوباره آن هستند. سوسیس و کالباس های بیستون هنوز خواهان بسیاری دارد و ما با یک شروع خوب و تبلیغات مناسب می توانیم دوباره همان جایگاه گذشته را در بازار غرب کشور و تهران کسب کنیم و محصولات خود را از طریق فروشگاه های معتبر به هموطنان عرضه کنیم. در کنار آن، حتما به دنبال بازارهای جدیدتری در سطح کشور و کشورهای همسایه هم خواهیم بود».


 

کد خبر 2765243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha