دلایل تضعیف موضع اقلیم کردستان درباره موضوع نفت از دیدگاه رئیس سابق پارلمان اقلیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان - رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرد عوامل متعددی منجر به تضعیف موضع دولت اقلیم کردستان درباره موضوع نفت شده اند.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، "یوسف محمد" در این باره گفت: به دنبال تغییر توازن کلی قوا در عراق، دیگر اقلیم کردستان نمی توانست بدون مشارکت بغداد در زمینه نفت اقدام نماید. به همین دلیل لازم است با حکم دادگاه عالی فدرال درباره نفت اقلیم کردستان، به صورت مثبت تعامل شود.

یوسف محمد افزود: سه عامل باعث تضعیف موضع اقلیم کردستان در پرونده نفت در مقایسه با دوره های گذشته شده است که عبارتند از: ناکامی در مدیریت سیاست های اقتصادی، پیامدهای همه پرسی سال 2017 و کاهش میزان حمایت خارجی از اقلیم کردستان.

رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان تصریح کرد: صادرات نفت به صورت مستقل از سوی اقلیم کردستان منجر به ایجاد رفاه اقتصادی برای شهروندان یا ایجاد پروژه های استراتژیک نشده است. بلکه به ایجاد مشکلات پیچیده در تعامل با بغداد انجامیده است.

یوسف محمد افزود: حکم دادگاه عالی فدرال شامل دو بخش است: از یک طرف مدیریت پرونده نفت را جزو اختیارات دولت فدرال دانسته است که این موضوع در قانون اساسی آمده است. اما در بخش دیگری از حکم، حق مشارکت اقلیم کردستان در زمینه مدیریت مشترک میادین نادیده گرفته شده است.

رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان خواستار تعامل مثبت با حکم دادگاه عالی فدرال از طریق تصویب قانون منابع زیر زمینی در مجلس عراق و فروش نفت از طریق یک شرکت ملی و آمادگی برای بازنگری درباره قراردادهای نفتی شد.

کد خبر 27652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha