شعر آیینی ظرفیتی مناسب برای ترویج حقایق دینی و مذهبی در نسل جوان

سرویس ایلام - شاعر و پژوهش گر ایلامی در گفتگو با کردپرس بیان کرد: شعر آیینی ظرفیتی مناسببرای ترویج حقایق دینی و مذهبی در نسل جوان است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، عباس صیدی کلهر گفت: شعر آیینی در واقع همان علم نافع و عمل نیکوست که در کلام مخیل شاعران تجلی پیدا می کند و فلسفه اصلی آن جلوگیری از مرگ اندیشه دینی است. 

مولف مجموعه شعر آیینی "یاس پر شکسته" افزود: غلامرضاخان ارکوازی آغازگر شعر آیینی در ایلام بود و در کتاب مناجاتنامه اش با زبان کردی پیوندی ماندگار را بین مردم خود و امام علی (ع) رقم زده است.

صیدی به نقش شعر آیینی در زندگی اشاره کرد و گفت: شعرآیینی یک ظرفیت هنری قدرتمند برای روی آوردن مخاطبان به خوبی هاست و همین خوب بودن است که به شعر آیینی قوت بخشیده است.

این نویسنده و شاعر پیشکسوت استان در ادامه سخنانش به ماهیت این نوع شعر اشاره و عنوان کرد: اشعار آیینی در ادبیات فارسی ایران شعری زایش پذیر است و دارای یک ماهیت تاریخی و فرهنگی و اجتماعی است و هم چنین علاوه بر معرفی الگوها، از زشتی ها و نازیبایی ها نیز برائت می جوید که این مهم در جای خود یک سرمایه ی اجتماعی بزرگ است.

وی افزود: بدون شک این گونه از ادبیات، همواره درون انسان را روشن نگاه می دارد و یکی از افتخارات شعر فارسی است. 

صیدی کلهر به اهمیت هنری شعر آیینی اشاره کرد و افزود: شعرآیینی مناسب ترین ظرفیت برای ترویج حقایق دینی و مذهبی در بین نسل جوان است.

وی به بخشی از فعالیت هایی که در استان ایلام در این حوزه انجام گرفته است اشاره کرد و بیان داشت: در سال ١٣٩٦ از سوی بسیج هنرمندان استان مجموعه شعری تحت عنوان ماه کامل منتشر شد و یک مجموعه مثنوی مهدوی و دفتر شعر سپید انتظار از یاسر بابایی، مجموعه شعر کردی سروده زهرا سلیمی، مجموعه شعر عقیق و ارغوان با کوشش منصور محبی و همچنین یک مجموعه رباعی به زبان فارسی و کردی سروده اینجانب منتشر شده است و هم اکنون نیز چند مجموعه شعر کردی و فارسی سروده شاعران آیینی استان آماده چاپ است.

کد خبر 2764848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha