مسیر آذربایجان  غربی به سمت بیابانی شدن

بر اساس اعلام مقامات رسمی در استان آذربایجان غربی این استان با سرعتی نگران کننده به سمت بیابانی شدن در حرکت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در این باره گفته است:  ۱۰۰‌میلیون از اراضی کشور در معرض خشک شدن قرار دارند، گفت: آذربایجان غربی نیز همانند بیشتر استان ها به سمت بیابانی شدند پیش می‌رود که نیازمندیم این موضوع به شکل  صحیحی مدیریت شود.
بر اساس گفته های این مدیر دولتی ، ۵۰درصد از برداشت آب در آذربایجان‌غربی از سفره های زیر زمینی انجام می شود و برای جلوگیری از شوری خاک و تخریب ساختمان خاک باید جلو برداشت‌های بی رویه از آب های زیر زمینی گرفته شود.
عدم تغذیه  مناسب خاک و استفاده نامتعارف از کود های شیمیایی موجب افزایش بالای PHخاک می‌شود. استفاده بی‌رویه از اسیدها در سیب‌زمینی مجاز نیست و با متخلفان برخورد می شود.
کشور ایران با قرارگیری در اقلیم خشک و نیمه خشک، همواره در خطر بیابانی شدن قرار داشته و در دهه‌های اخیر تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی بیابانی شدن ایران را تسریع کرده است.
دریاچه ارومیه در معرض خشک شدن قرار گرفته است و این نشانه ای مهم از کاهش شدید منابع آبی در استان آذربایجان غربی است. با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی کشور و همچنین وضعیت دریاچه ارومیه و اظهارات مسئولان به نظر می رسد این استان با سرعتی نگران کننده در حال حرکت به سمت بیابانی شدن است.

کد خبر 2764318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha