دلایل عدم تحقق استقلال اقتصادی اقلیم کردستان

سرویس جهان- انستیتو مطالعات منطقه ای مدیترانه، از جمله دلایل عدم تحقق استقلال اقتصادی اقلیم کردستان را تشدید تنش با دولت مرکزی عراق، افزایش هزینه های دفاعی و امنیتی، افزایش چالش های امنیتی، عوامل ژئوپلتیک و اختلافات داخلی عنوان کرده است.

به گزارش کردپرس، انستیتو مطالعات منطقه ای مدیترانه در تحلیل تضعیف وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق، به افزایش عوامل تاثیرگذار بر موقعیت اقلیم کردستان اشاره کرده است.

 این اندیشکده یکی از رویاهای اقلیم کردستان عراق را رسیدن به خودکفایی در حوزه اقتصادی و کسب استقلال در این زمینه دانسته است. با این حال، اقلیم کردستان را با وجود داشتن منابع فراوان نفت و گاز، در رسیدن به خودکفایی اقتصادی ناموفق دانسته است.

انستیتو مطالعات منطقه ای مدیترانه از جمله عوامل تاثیرگذار بر عدم تحقق استقلال اقتصادی اقلیم کردتسان را تشدید مناقشات این منطقه با دولت مرکزی عراق دانسته است. در این خصوص به مناقشات اربیل و بغداد بر سر فروش مستقل نفت از سوی کردها و تخصیص بخشی از بودجه عمومی عراق به اقلیم کردستان اشاره شده است. این موسسه تاکید کرده است کمترین پیشرفت در حل این مناقشات به دست آمده است.

این اندیشکده یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر تضعیف موقعیت اقتصادی اقلیم کردستان را افزایش هزینه های امنیتی و نظامی اقلیم کردستان، بعد از سال 2014 و روبرو شدن این منطقه با تهدید داعش عنوان کرده است. این مسئله باعث شده که اقلیم کردستان بودجه بیشتری برای مقابله با تهدیدهای امنیتی غیرمنتظره مانند داعش اختصاص بدهد.

همچنین آواره شدن برخی از ساکنان این منطقه و ورود آوارگان از سوریه و برخی دیگر از مناطق عراق به این منطقه نیز به اقتصاد اقلیم کردستان صدمه وارد کرده است. به نوشته این موسسه، این اتفاقات که بعد از ظهور داعش بوجود آمد باعث ایجاد بی نظمی اقتصادی و رکود کسب و کارها در این مطنقه شد.

همچنین ژئوپلتیک خاص منطقه و تاثیرپذیری اقلیم کردستان از تنش های منطقه ای، بویژه تقابل ترکیه با حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در خاک عراق نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر ضعف اقتصادی اقلیم کردستان ذکر شده است.

این موسسه احکام دادگاه فدرال عراق و دیوان داوری بین المللی پیرامون نفت اقلیم کردستان را ضربه های سهمگین بر صنعت نفت اقلیم کردستان دانسته که توانسته است در 8 ماه گذشته اقلیم کردستان عراق را از دست یابی به درآمدی معادل 7 میلیارد دلار محروم کند.

انستیتو مطالعات منطقه ای مدیترانه مسیر پیش روی دولت اقلیم کردستان برای دست یابی به استقلال اقتصادی را نامطمئن و پر چالش توصیف کرده است. البته این موسسه ناکارآمدی سیاسی این منطقه در مدیریت بحرانها را در دچار شدن اقلیم کردستان به افول اقتصادی موثر دانسته است.

این موسسه معتقد است رویای اقلیم کردستان برای رسیدن به استقلال اقتصادی، با توجه به دلایل ذکر شده دست نیافتنی تر شده و تحقق آن نیازمند مدیریت درست بحرانها و ایجاد اصلاحات در دولت اقلیم کردستان است.

کد خبر 2763307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha