نشانه های پایان کنترل کردها بر منابع نفت و گاز اقلیم کردستان

سرویس جهان- نشریه ایراک اویل ریپورت احداث خط لوله برای انتقال گاز طبیعی منطقه تحت کنترل اقلیم کردستان به کرکوک و عدم توانایی دولت اقلیم کردستان برای پرداخت دستمزد شرکت های خارجی را نشانه های جدی پایان کنترل کردها بر منابع نفت و گاز اقلیم کردستان عراق دانسته است.

به گزارش کردپرس، روز گذشته گزارش هایی درباره احداث خط لوله گازی برای انتقال گاز میدان گازی خورمور تحت کنترل اقلیم کردستان به کرکوک که تحت کنترل دولت مرکزی عراق است، منتشر شد.

نشریه تخصصی ایراک اویل ریپورت این اقدام را در حالی که شرکت های مجری استخراج گاز طبیعی از میدان گازی خورمور با اقلیم کردستان قرارداد دارند، نشانه تضعیف موقعیت سیاسی اقلیم کردستان و توانایی دولت مرکزی عراق برای خاتمه دادن به قراردادهای یک طرفه اربیل با شرکت های خارجی دانسته است.

این نشریه انگلیسی زبان هشدار داده است با توجه به این که دولت اقلیم کردستان عراق نتوانسته است معوقات خود به شرکت های نفتی خارجی را پرداخت کند، ممکن است شرکت های نفتی طرف قرار داد با اقلیم کردستان نیز بخواهند با دولت مرکزی عراق توافق کنند.

دانا گاز امارات و کرسنت پترولیوم مجری طرح استخراج گاز طبیعی از میدان گازی خورمور بوده و با اقلیم کردستان قرارداد امضا کرده اند. سال گذشته آمریکا نیز 250 میلیون دلار برای توسعه میادین گازی اقلیم کردستان اختصاص داد.

به نوشته ایراک اویل ریپورت هنوز نه دولت عراق و نه شرکت داناگاز امارات درباره توافق بر سر انتقال گاز به کرکوک اظهارنظر نکرده اند. با این حال وزارت نفت عراق گفته است می خواهد روزانه 100 میلیون فوت مکعب گاز میدان های تحت کنترل اقلیم کردستان را برای تولید برق مورد استفاده قرار دهد.

کد خبر 2762969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha