ده ها نفر در ترکیه از جمله اعضای HDP و پناهجویان کرد سوری به اتهام رابطه با PKK بازداشت شدند

سرویس ترکیه - نیروهای پلیس ترکیه ده ها تن از شهروندان را به اتهام رابطه با PKK بازداشت کردند که در میان آنها شماری از اعضای HDP و پناهجویان کرد سوری نیز وجود دارند.

به گزارش کردپرس، در عملیات گسترده پلیس ضد ترور ترکیه (TEM) پس از حمله انتحاری به ساختمان وزارت کشور ترکیه، دست کم 90 تن بازداشت شدند.

روز گذشته دوم اکتبر نیروهای پلیس ضد ترور با حمله بامدادی به خانه های شماری از افراد و فعالان سیاسی در استانبول و کرکلارئلی 20 تن را بازداشت کردند که شمار زیادی از آنان را اعضای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) تشکیل می دادند.

روز گذشته دوم اکتبر همچنین فاطما گیزلِییجی رئیس مشترک انجمن زبان و فرهنگ بیرجا بِلِک در جزیر شرناخ بازداشت شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری مزوپوتامیا، در عملیات انجام شده در اورفا تاکنون (سوم اکتبر) دست کم 25 نفر بازداشت شده اند. بنا بر اطلاعات به دست آمده بیشتر افراد بازداشت شده پناهجویان کرد آواره اهل شمال و شرق سوریه (کردستان سوریه) و شهروندان سوری هستند.

یک نفر به نام حاجی شیخ خلیل در بوزوا از شهرستان های اورفا و زن و شوهری به نام شیوین بوزان و یالچین ساغ نیز در سوروچ اورفا بازداشت شدند.

بر اساس قرار دادستانی بازداشتی ها از حق داشتن وکیل تا 24 ساعت محروم هستند و بسیاری از پرونده ها محرمانه اعلام شده اند و دسترسی به آنها امکان پذیر نیست.

ده ها نفر در ترکیه از جمله اعضای HDP و پناهجویان کرد سوری به اتهام رابطه با PKK بازداشت شدند

بنا بر گزارش بخش ترکی خبرگزاری آناتولی، خبرگزاری رسمی دولت ترکیه، علی یرلی کایا وزیر کشور ترکیه نیز از برگزاری عملیات گسترده در 16 استان از جمله ماردین، دیاربکر، غازی آنتپ، مرسین، شرناخ، استانبول، بورسا، باتمان، دنیزلی، آدانا، قیصریه، آنتالیا، قونیه، اسپارتا و قوجائلی خبر داد. در این عملیات دست کم 55 تن به ظن ارتباط با PKK بازداشت شدند.

یرلی کایا با بیان اینکه 960 تیم متشکل از  13 هزار و 440 تن از نیروهای عملیات ویژه و کماندوهای ژاندارمری و عملیات ویژه پلیس همچنین نیروهای سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در این عملیات شرکت داشته اند، گفت که در مجموع تا صبح سوم اکتبر 466 عملیات بزرگ و کوچک در سراسر ترکیه انجام گرفته است.

لازم به ذکر است، پیش از آغاز مراسم بازگشایی مجلس ترکیه در ساعت 9 و سی دقیقه بامداد یکم اکتبر دو نفر با یک خودروی سبک مخصوص فروشندگان با رساندن خود به مقابل در ورودی ساختمان وزارت کشور ترکیه در نزدیکی میدان کیزیلای در مرکز شهر آنکارا اقدام به انفجار بمب کردند. در نتیجه این اقدام دو فرد حمله کننده جان باختند و دو تن از نیروهای پلیس حاضر در صحنه به صورت جزئی مجروح شدند.

ساعاتی بعد از حمله دفتر رسانه ای نیروهای مدافع خلق (HPG) شاخه نظامی حزب کارگران کردستان (PKK) با انتشار بیانیه ای مسئولیت حمله انتحاری به ساختمان وزارت کشور ترکیه را بر عهده گرفت و هدف از آن را هشدار به دولت ترکیه اعلام کرد.

ده ها نفر در ترکیه از جمله اعضای HDP و پناهجویان کرد سوری به اتهام رابطه با PKK بازداشت شدند

دفتر رسانه ای HPG در بیانیه ای عاملان حمله انتحاری به وزارت کشور را حسن اوغوز با نام سازمانی اردال شاهین متولد مرسین، اصالتا اهل شرناخ؛ و اوزکان شاهین با نام سازمانی روژهات زیلان متولد وان معرفی کرد.

وزارت دفاع ترکیه نیز در واکنش به این حمله انتحاری به ساختمان وزارت کشور در آنکارا، عملیات گسترده ای را علیه مواضع PKK در مناطق شمال اقلیم کردستان عراق از جمله متینا، خاکورک، قندیل، آمدیه، برادوست و گاره و دو منطقه روستایی دیگر در کردستان عراق برگزار کرد.

کد خبر 2761541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha