جمع آوری موزه مسجد جامع سنندج در خفای رسانه‌ای

موزه مسجد دارالاحسان سنندج با کاربری موزه مسجد-مدرسه که قرار بود یکی از مهمترین ظرفیت های میراث فرهنگی مرکز استان برای جذب گردشگر باشد، در سکوت رسانه ای جمع آوری شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، احیای کارکردی، مهمترین چتر حفاظتی برای آثار و بناهای تاریخی است. موزه ها خصوصا موزه های متنوع و متفاوت با موزه هایی که فقط محل معرفی آثار تاریخی در ویترین ها هستند. همانند موزه های روایتی و موزه بناها که به معرفی خود بنای تاریخی و ارزش ها و شالوده های اجتماعی، سیاسی، تاریخ هنر و معماری و شهرسازی و ... می پردازد از مهمترین شیوه های احیای بناها و آثار تاریخی و گسترش و کمی و کیفی موزه ه است. 
معمولا در شهرهای کهن ایران که دارای شهرسازی و معماری فخری می باشند، مساجد جامع به عنوان شاخص هویت فرهنگی اسلامی-ایرانی و مهمترین نماد شهری، مساجد جامع بودند که معمولا میدان کهن شهر و بازار در جانب آن شکل می گرفت. هنوز نیز احیای این مساجد جامع به عنوان موزه بنا به همراه آثار منشاء گرفته از وجود آن، مانند مسجد جامع و میدان کهن اصفهان، مساجد جامع عباسی (امام) و مسجد شیخ لطف الله و میدان نقش جهان اصفهان، مسجد جامع یزد، مسجد کبود تبریز و موزه آذربایجان، موزه مسجد جامع ساوه، و بسیاری از نمونه های مشابه اکنون مهمترین موزه های شهری هستند که بیشترین بازدید گردشگران داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده اند.
مسجد-مدرسه دارالاحسان سنندج که سرشار از وجود هنر فاخر معماری و تزیینات متنوع کاشیکاری، حجاری، کاربندی و کتیبه های متعدد اجرا شده با کاشی و سنگ که مضامین مختلف مذهبی، روایت و تاریخ اتفاقات و جنگ ها و دستورهای حکومتی در دوره های مختلف تاریخی همانند گنجینه ای کم نظیر در خود جای داده است و زمانی بزرگترین مدرسه علوم دینی و انسانی غرب کشور بود.
این مجموعه دارای ظرفیت بسیار بالایی برای معرفی فرهنگ همزیستی اسلامی است که بیش از 200 سال سنگر مبارزه با تندروی های مذهبی بوده است. با توجه به این ویژگی ها مجوز کاربری موزه مسجد-مدرسه در دو سال گذشته از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت گردید و با انجام تجهیز و ساماندهی های لازم با حضور مقامات استانی افتتاح شد.
مقرر بود این موزه مرکزی برای خوش آمدگویی و معرفی گردشگری استان کردستان باشد. اما در روزهای نخست انتصاب مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان در سکوت جمع آوری شده و وسایل آن به دفتر رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سنندج و مشاور مدیرکل استان منتقل شد.
بر اساس گزارش خبرنگار کردپرس، در راستای ساماندهی و مرمت های تکمیلی مسجد جامع با توجه به عدم تخصیص بودجه استانی، از حوزه بودجه های ریاست جمهوری و بودجه ملی اختصاصی به استانهای دیگر، توسط پیگیری های معاون قبلی میراث فرهنگی بودجه های فوق الذکر با عنوان ساماندهی موزه مسجد-مدرسه دارالاحسان سنندج دریافت گردید.
این اقدام در تداوم چالش آفرینی های مدیرکل میراث فرهنگی برای حوزه گردشگری استان است و ورود جدی نهادهای نظارتی را به این موضوع می طلبد.

جمع آوری موزه مسجد جامع سنندج در خفای رسانه‌ای

جمع آوری موزه مسجد جامع سنندج در خفای رسانه‌ای

جمع آوری موزه مسجد جامع سنندج در خفای رسانه‌ای

بعد از افتتاح موزه

جمع آوری موزه مسجد جامع سنندج در خفای رسانه‌ای

وضعیت کنونی

کد خبر 2761396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha