وصول طلب ترکیه از کردها پیش شرط صادارت نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- خبرگزاری اقتصادی آرگوس میدیا ادعا کرده است یکی از علل اصلی ادامه توقف صادارت نفت اقلیم کردستان تلاش ترکیه برای وصول طلب خود از اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش کردپرس، صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از شش ماه پیش و به دنبال محکوم شدن ترکیه از سوی دیوان داوری بین المللی به صدور غیرقانونی نفت اقلیم کردستان متوقف شده است. ترکیه ادعا کرده است خط لوله نفت این کشور که نفت اقلیم کردستان را از مرز عراق تا بندر جیحان منتقل می کند، بر اثر زلزله زمستان گذشته آسیب دیده و نیاز به ترمیم دارد. دیوان داوری همچنین ترکیه را به پرداخت 1.5 میلیارد دلار به عراق محکوم کرده است.

با این حال، خبرگزاری اقتصادی آرگوس میدیا ادعا کرده است دلیل عدم از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان فنی نیست بلکه اقتصادی است و این ترکیه است که نمی خواهد پیش از تحقق خواسته هایش صادرات نفت اقلیم کردستان از سر گرفته شود.

این رسانه انگلیسی در ادامه دو دلیل برای عدم از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان ذکر کرده است که عبارتند از تلاش ترکیه برای وصول طلب خود از اقلیم کردستان و بخشش جریمه صادر شده از سوی دیوان داوری توسط بغداد.

آرگوس به نقل از مقامات عراقی گفته است ترکیه در چند سال اخیر مبالغی به دولت اقلیم کردستان پرداخت کرده است. آنکارا در قبال دریافت قرض خود قرار بود بخشی از نفت صادر شده از اقلیم کردستان را برای خود نگاه دارد. اکنون که صادرات نفت اقلیم کردستان قطع شده، ترکیه می خواهد بدهی خود از اقلیم کردستن را قبل از آغاز مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان وصول کند. مبلغ بدهی اقلیم کردستان به ترکیه علام نشده است.

مقامات ارشد عراقی به آرگوس گفته اند مسئله ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه بسیار پیچیده است و به هیچ عنوان به مسائل فنی ارتباطی ندارد بلکه مسئله ای کاملا مالی است.

این رسانه ادعا کرده است که خط لوله نفت ترکیه هم اکنون هم آماده بهره برداری است اما ظاهرا ترکیه نمی خواهد تا قبل از دریافت طلب از اقلیم کردستان و بخشش جریمه 1.5 میلیاردی از سوی بغداد اجازه دهد، بار دیگر، اقلیم کردستان روزانه نزدیک به 500000 بشکه نفت خام را از طریق خاک ترکیه وارد بازارهای جهانی کند.

کد خبر 2761317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha