توافق سیاسی امضاء شدە بین بغداد- اربیل ، از جمله دلایل پیچیده ترشدن بحران بین طرفین است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو ائتلاف النصر درعراق، عدم حل کامل بحران بین دولت  فدرال با اقلیم کردستان را ناشی از توافقات سیاسی امضاء شده  خارج از چارچوب قانونی و قانون اساسی عراق دانست و در عین حال تاکید کرد که یکی از دلایل اصلی که این  بحران را پیچیده  ترکرده بود، توافق سیاسی بین بغداد- اربیل، پیش از تشکیل دولت کنونی عراق است.

به گزارش کردپرس، سلام الزبیدی در گفتگو با خبرگزاری«المعلومه»با اشاره به اینکه به رغم سفرهای رفت و برگشتی پیشین هیئت اقلیم کردستان به بغداد، اوضاع بین طرفین به نقطه آغازین برگشته است،گفت: ارسال اعتبارات مربوط به حقوق کارکنان اقلیم خارج از میزان تعیین شده درقانون بودجه عراق، غیرقانونی است.

الزبیدی با بیان اینکه دولت اقلیم کردستان به رغم سرپیجی ازاجرای بندهای حقوقی قانون بودجه عمومی عراق، به دولت فدرال برای اجرای توافقنامه سیاسی فشارمی آورد،  افزود: یکی از دلایل اصلی که اجرای توافق بین بغداد- اربیل را پیچیده کرد، توافق سیاسی  بین طرفین، پیش از تشکیل دولت عراق بود.

وی در خصوص تخلفات اقلیم کردستان، با تاکید براینکه اقلیم ملزم به عمل کردن به تمامی وظایف خود براساس قانون اساسی برای یافتن راه حل هایی برای مشکلات باقی مانده بین دولت های مرکزی واقلیم کردستان است، افزود:عدم حل کامل بحران با اقلیم کردستان، ناشی از توافقات سیاسی منعقده خارج از چارچوب قانونی و قانون اساسی عراق است.

گفتنی است که زهره البجاری، نماینده مجلس عراق  پیشتر درگفتگو با خبرگزاری «المعلومه» گفت: دولت اقلیم کردستان همچنان به تخلفات قانونی و قانون اساسی ادامه می‌دهد.

وی ازدولت فدرال خواست که اقلیم کردستان  راملزم به اجرای بندهای قانون مصوب بودجه عراق، نماید.

دولت اقلیم کردستان به امتناع از انجام وظایف خود به دلیل عدم پرداخت حقوق کارکنان خود به بهانه عدم ارسال اعتبارات ازسوی دولت مرکزی، ادامه می دهد و همچنان به طورغیرقانونی درآمدهای صادرات نفت و همچنین درآمدهای گذرگاه های مرزی را دراختیاردارد.

کد خبر 2761257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha