هشدار آخر به پناهجویان سوری که هنوز استانبول را ترک نکرده اند

سرویس ترکیه - پناهجویان سوری که هنوز استانبول را ترک نکرده اند، از روز یکشنبه 24 سپتامبر مجازات خواهند شد.

به گزارش کردپرس، اداره مهاجرت، یکی از ادارات زیر مجموعه وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که سوری های دارای برگه اقامت موقت که در شهرهای دیگر ثبت نام شده اند اما در استانبول حضور دارند تا روز یکشنبه، 24 سپتامبر، وقت دارند از این شهر خارج شوند و شهرهای محل ثبت نام خود بروند در غیر این صورت مشمول مجازات خواهند شد. اداره مهاجرت جزئیات مربوط به این مجازات را اعلام نکرد.

پیشتر استانداری استانبول در تاریخ 28 جولای 2023 با انتشار اطلاعیه ای به اتباع سوری دارای اقامت موقت هشدار داده بود که تا 24 سپتامبر این استان را ترک کنند. 

روز گذشته اداره مهاجرت استانبول با یادآوری این اطلاعیه اعلام کرد که زمان اعلام شده (24 سپتامبر) تمدید نخواهد شد و از روز 24 سپتامبر بازرسی هایی برای بررسی بازگشت این شهروندان سوری به شهرهای محل ثبت نامشان انجام خواهد گرفت. در صورتی که این افراد استانبول را ترک نکرده باشند بازداشت شده و با استناد به قانون 6458 مربوط به اتباع خارجی ساکن ترکیه به مراکز اسکان موقت در شهرهای محل ثبت نام خود منتقل خواهند شد. 

در این اطلاعیه اعلام شده است که اتباع سوری تحت حفاظت موقت که از استان‌های زلزله‌زده به استانبول رفته اند و پیشتر مجوز عبور و مرور جاده‌ای را دریافت کرده‌اند، تا اطلاع ثانوی اجازه اقامت در استانبول را خواهند داشت.

لازم به ذکر است که دولت ترکیه در ماه های اخیر سخت گیری های شدیدی را نسبت به پناهجویان خارجی ساکن ترکیه اعمال می کند. این شهروندان تنها می توانند در شهرهایی ثبت نام شوند که اداره مهاجرت آن جای خالی برای پناهجوی جدید دارد. شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا و ازمیر مدت ها است که پناهجویان جدید را ثبت نام نمی کنند. پناهجویانی که برای ثبت نام و دریافت اقامت موقت به ترکیه می روند، گاه تا مدت ها از شهری به شهر دیگر آواره می شوند تا یکی از شهرها بر حسب شانس جا برای آنها داشته باشد. فرایند ثبت نام نیز گاه تا ماه ها به طول ی انجامد. در طی این فرایند اگر ویزای این افراد به اتمام رسیده باشد و توسط پلیس بازداشت شوند به مراکز دیپورت منتقل می شوند. این افراد در صورت گرفتن برگه اقامت موقت نیز تنها با اجازه پلیس می تواند از شهری به شهر دیگر سفر کنند.

کد خبر 2761146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha