نقش موسیقی حماسی در حفظ موجودیت پ.ک.ک

سرویس جهان- انستیتو کلینگندال هلند یکی از ابزارهای مهم پ.ک.ک برای حفظ بقا، جذب نیروی جدید و مقبولیت را اشاعه و گسترش سرودها و آهنگ های حماسی کردی ذکر کرده است.

به گزارش کردپرس، اندیشکده هلندی کلینگندال در تحلیلی بر نقش موسیقی در حفظ موقعیت و موجودیت حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک، نوشت: این گروه با بهره برداری گسترده از موسیقی کردی و آهنگها و سروده های حماسی، از این ژانر برای پیشبرد رویکردهای اجتماعی، نظامی و فکری خود استفاده کرده است.

این اندیشکده با اشاره به این که جریان های فرهنگی نزدیک به پ.ک.ک نقش برجسته ای در پیشبرد این ژانر در راستای اهداف پ.ک.ک دارند، اشاره کرده است که این نهادهای فرهنگی با استفاده از موسیقی کلاسیک و آهنگ ها و سرودهای حماسی کردی اقدام به قهرمان پروری و نمادپروری کرده که به نوبه خود به حفظ موجودیت پ.ک.ک و حتی جذب نیروی جدید از میان کردها در ترکیه کمک شایانی کرده است.

این موسسه ادعا کرده است که پ.ک.ک امکانات زیادی برای اشاعه و استفاده از موسیقی حماسی برای توسعه فرهنگ و زبان کردی و گسترش آن در میان طرفداران خود در اختیار دارد که می توان به استودیوهای پیشرفته و مجهز در اختیار نهادهای نزدیک به پ.ک.ک در این راستا اشاره کرد.

کلینگندال به نقش مهم موسسات فرهنگی وابسته به نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق، به نیابت از پ.ک.ک در توسعه ژانر موسیقی حماسی و به خدمت در آوردن این مولفه در راستای گسترش نفوذ آن نیز اشاره کرده است.

 این موسسه هلندی اشاره کرده است که نهادهای کردی وابسته به کردهای سوریه، از سال 2011 شروع به دایر کردن موسسات فرهنگی با تکیه بر گسترش موسیقی حماسی و اسطوره ای کردی کرده اند تا از این طریق موقعیت و موجودیت خود را تقویت کنند.

کلینگندال به عنوان نمونه به مقاومت نیروهای کرد سوریه در شهر کوبانی در برابر داعش اشاره کرده و گفته است جریان های نزدیک به نیروهای کرد سوریه و پ.ک.ک فعالیت های زیادی برای برجسته کردن مقاومت کردها در کوبانی و تبدیل کردن آن به نمادی از مقاومت در برابر تجاوز انجام داده اند که محصول آن تولید آهنگ های حماسی برای نشان دادن مقاومت کوبانی در برابر داعش و تعمیم آن است.

کد خبر 2761020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha