ترکیه با پهپادهایش به کشتار غیرنظامیان در کردستان سوریه می پردازد

سرویس ترکیه - کمیسیون تحقیق سازمان ملل در گزارش خود درباره سوریه به کشتار غیرنظامیان کردستان سوریه توسط ترکیه اشاره کرد.

به گزارش کردپرس، کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل متحد در امور سوریه، در گزارش خود که بازه زمانی 1 ژانویه تا 30 ژوئن 2023 را پوشش می‌دهد، به کشتار مردم غیر نظامی در کردستان سوریه توسط پهپادهای بمب افکن ترکیه و وقوع انواع جنایت های بشری در مناطق اشغالی سوریه اشاره کرد.

کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل متحد در امور سوریه، گزارش خود را در یک کنفرانس مطبوعاتی که در دفتر ژنو سازمان ملل برگزار شد، ارائه کرد. قرار است این گزارش در پنجاه و سومین نشست حقوق بشر که از 11 سپتامبر در دفتر سازمان ملل در ژنو آغاز شده و تا 13 اکتبر ادامه خواهد داشت، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

پائولو پینیرو رئیس کمیسیون در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به افزایش خشونت ها در سوریه و ادامه بحران اقتصادی در این کشور گفت: «طرفین درگیری با بازداشت خودسرانه، شکنجه، ناپدید کردن قهری و اعدام غیر نظامیان در مناطق تحت کنترل خود مرتکب انواع جنایت های جنگی و جنایت علیه بشریت می‌شوند.»

پینیرو با اشاره به وضعیت زندان‌هایی که اعضای داعش در آن زندانی هستند و اردوگاه‌های هول و روژ که خانواده‌های اعضای داعش در آنها نگهداری می‌شوند، از کشورهای خارجی خواست تا شهروندان خود را که در کردستان ترکیه زندانی هستند، به کشورهای خود بازگردانند. 

پینیرو همچنین از دولت های ذیربط خواستار این شد که اعضای داعش را که در شمال و شرق سوریه بازداشت شده اند، پس از بازگرداندن به کشور خود به خاطر جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی که مرتکب شده‌اند، محاکمه کرده و مجازات کنند.

پینیرو پس از سخنرانی خود گزارش 36 صفحه ای کمیسیون را ارائه کرد. در این گزارش به وضعیت سیاسی و اقتصادی سوریه، همچنین نقض حقوق بشر ناشی از درگیری های جاری در این کشور اشاره شده است.

در این گزارش به افزایش شدید درگیری‌ها در ماه های اخیر بین ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک اشاره شده است. بنا بر این گزارش در نتیجه حملات ترکیه به ویژه به مناطق حلب، حسکه، رقه، عین عیسی و تل تمر، افراد غیرنظامی بسیاری کشته شده اند. در این گزارش تاکید شده است که در حملات ترکیه به کردستان ترکیه با پهپادهای بمب افکن، در تاریخ های مختلف، غیرنظامیان نیز هدف قرار گرفته و کشته شده اند.

در بخشی از این گزارش با یادآوری حمله پهپادی 20 ژوئن ترکیه که منجر به کشته شدن یسری درویش و دو تن دیگر شد، آمده است: «دولت ترکیه بدون تمایز بین نظامیان و غیرنظامیان به زیرساخت‌های غیرنظامی حمله کرده است.»

این گزارش همچنین به نقض حقوق در مناطق تحت اشغال ترکیه و گروه های شبه نظامی تحت امر آن اشاره کرده و اعلام کرده که «ارتش ملی سوریه (SMO) و نیروهای وابسته به آن همچنان با جنگ علیه کردها مرتکب جنایت های جنگی و جنایت علیه بشریت در کردستان سوریه می شوند.»

کمیسیون تحقیقی سوریه، با اشاره به بازداشت خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری علیه کردها در مناطق اشغالی از سوی ترکیه و شبه نظامیان تحت امر آن، نسبت به مهاجرت اجباری کردها از سرزمین های خود هشدار داد.

نتیجه تحقیقات این کمیسیون، نشان می دهد که که افسران ارتش ترکیه همچنان در پاسگاه های پلیس در مناطق اشغالی در سرکانی و گری سپی حضور دارند و شکنجه های شدیدی را علیه غیرنظامیان کرد اعمال می کنند.

کمیسیون تحقیقی سوریه با بیان این که ترکیه نیز مسئول نقض حقوق در مناطق اشغالی است اعلام کرد: «ترکیه باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشد. از جمله این تعهدات، الزام به جلوگیری از شکنجه و جنایت علیه بشریت در مناطقی است که مقامات این کشور در آنجا حضور دارند.»

کد خبر 2760786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha