کارگاه تاب آوری و مدیریت خشم در کرمانشاه برگزار شد

سرویس کرمانشاه- کارگاه آموزشی تاب آوری و مدیریت خشم با تأکید بر والدگری با حضور مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در کرمانشاه به مدت دو روز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، کارگاه تخصصی تاب‌ آوری توسط اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه به مدت دو روز به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی برگزار شد.

در این کارگاه با تدریس «محمدرضا مقدسی» مدیر و مؤسس خانه تاب آوری با تأکید بر مدیریت خشم والدگری به بررسی موضوعات تاب آوری و فرزندپروری پرداخته شد.  

مدرس این دوره آموزشی در تعریف تاب آوری بیان کرد: اکثر تعاریف پیشنهادی برای تاب آوری اجتماعی، علی‌رغم تفاوت هایشان تلویحاً به عملکرد مفید و مثبت یک سیستم در گذر زمان و پس از پشت سر گذاشتن نوعی مشکل و گرفتاری اشاره دارند.

به گفته «محمدرضا مقدسی» تاب‌آوری مقابله موفق با انواع شوک یا تهدید و بحران، انقلاب خرد ورزی با خط تولید مدیریت بوده و ابزار گسترش آن هم آموزش است.

او تاب آوری را توانایی ادامه دادن دانست و افزود: تاب آوری برگشت پذیری نیست. تاب آوری می تواند حداقل آشفتگی در رویارویی با مقدار معینی از تنش باشد این معنا در پیشگیری و مدیریت مخاطرات یا بازسازی و ترمیم و همچنین در مدیریت بحران شایان توجه است.

بنا به اظهارات «مقدسی» تاب آوری پایداری نیست. عبارت انسان تاب آور ناصواب است تاب آوری بمعنای نبود آسیب نیست اگرچه در بسیاری از متون تاب آوری را در مقابل آسیب پذیری تعریف می کرده اند اما تاب آوری می تواند هم آیند صدمه و هم آسیب باشد.

او با بیان اینکه برخلاف آنچه که در اغلب متون آمده تاب آوری منبعث از روانشناسی مثبت نیست اما به روانشناسی مثبت راه دارد، یادآور شد: تاب‌ آوری و داشتن آگاهی از احساسات و عواطف می تواند گام مهمی درارتقای سلامت روان باشد. در واقع مطالعات نشان داده کودکانی که در مورد احساسات و عواطف خود بیشر می دانند یا از خودآگاهی  بهتری برخوردارند راه نظم بخشیدن به هیجانات خود به ویژه در مواجهه با چالش ها را بهتر شناسایی می کنند و از نمره تاب آوری بهتری برخوردار هستند.

آن طور که مدیر خانه تاب آوری می گوید عصبانیت و شادی؛ غم و گناه و اضطراب هیجاناتی هستند که هر شخصی اعم از کودک یا بزرگسال آن ها را تجربه کرده و هیجانات سر نخ هایی هستند که نشان می دهند در ما چه می گذرد. هیجانات بر واکنش های فیریکی و جسمانی ما اثرگذارند و در هنگام شادی احساس سبکی و چابکی داریم و در هنگام غم و اندوه این گونه نیستیم. 

علاقه مندان به تاب آوری میتوانند برای مطالعه بیشتر به رسانه و مرجع تاب آوری کشور به آدرس: www.resiliency.ir مراجعه نمایند.

کد خبر 2760778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha