درگذشت بِیتو جان هنرمند کُردی که می خواست صدای رنج کردها باشد

سرویس ترکیه - بِیتو جان هنرمند درد آشنای کُرد اهل آمد (دیاربکر)، پس از مدت ها مبارزه با سرطان در غربت درگذشت.

به گزارش کردپرس، بیت اله گونری با نام هنری «بِیتو جان» هنرمند 68 ساله کُرد اهل دیاربکر، پس از مدت ها مبارزه با سرطان در بیمارستانی در استکهلم سوئد درگذشت.

 بیتو جان، به دلیل ابتلا به سرطان مدتی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و بخشی از فک او برداشته شده بود. او در روزهای آخر زندگی اش در سخن گفتن مشکل داشت.

بیتو جان که بود؟

بیتو جان در سال 1955 در فرقین (نام ترکی: سیلوان)  از شهرستان های استان آمد به دنیا آمد. او ششمین فرزند یک خانواده مذهبی از ملاهای آمد بود. در سنین کودکی در مدرسه علوم دینی تحصیل کرد و سپس به مدرسه دولتی رفت. وقتی 8 سالش بود به همراه خانواده اش از فرقین به مرکز شهر آمد مهاجرت کرد. 

 او در جریان کودتای نظامی 12 ایلول (سپتامبر) سال 1980 دستگیر و به 15 سال زندان محکوم شد. بیتو جان پس از تحمل 6 سال و نیم زندان در سال 1987  آزاد شد و در استانبول اقامت گزید. او در تمام این سال ها به ساخت موسیقی پرداخته بود. اما پس از این که سلامی شاهین هنرمند کردی که نام «بیتو جان» را به او داده بود، به او گفت که «چرا موسیقی هایی که نوشته و ساخته ای را خودت نمی خوانی؟» بیتو جان به خواندن موسیقی های خود پرداخت.

بیتو جان در سال 1990 اولین آلبوم موسیقی خود را منتشر کرد. آنگونه که خودش گفته در همه این سال ها تلاش کرد که نه برای پول بلکه برای «انعکاس رنج مردم کرد» به فعالیت هنری بپردازد. بیتو جان یک سال پس از انتشار اولین آلبومش، در سال 1991 مجبور به جلای وطن شد و به سوئد رفت.

هنرمند کُرد پس از 23 سال دوری از موطنش، در سال 2014 به دیاربکر بازگشت. بیتو جان در سخنانی گفت: «من زن و یک بچه داشتم. آنها مجبورمان کردند که از کشور برویم. می خواستند ما را بکشند. من فرار نکردم، مجبور به رفتن شدم، همانطور که احمد کایا نیز فرار نکرد، بلکه مجبور به رفتن شد.»

بیتو جان صبح امروز پس از تحمل مدت ها رنج و بیماری، در بیمارستانی در استکهلم از زندان تن آزاد شد.

درگذشت بِیتو جان هنرمند کُردی که می خواست صدای رنج کردها باشد

کد خبر 2760738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha