نیروهای مسلح ترکیه مسئول کشتار مردم بی گناه در روبوسکی و اولودره اند

سرویس ترکیه - سزگین تانری کولو نماینده کرد CHP در سخنانی نیروهای مسلح ترکیه را مسئول کشتار غیر نظامیان در روستاهای ترکیه از جمله روبوسکی و اولودره دانست.

به گزارش کردپرس، سزگین تانری کولو نماینده کُرد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از دیاربکر، در سخنانی انتقادی، خواستار روشن شدن حقایق درباره اتهامات نیروهای مسلح ترکیه در زمینه کشتار مردم غیر نظامی در ترکیه شد. سخنانی که با واکنش شدید علیه او حتی از جانب هم حزبی های خودش در CHP مواجه شد.

تانری کولو در سخنانی در شبکه TV100 با انتقاد از نیروهای مسلح ترکیه گفت: «هر کاری که نیروهای مسلح ترکیه انجام می دهند، خالی از اشتباه نیست. ما به عنوان نمایندگان مجلس می توانیم از آنها انتقاد کنیم و عملکرد آنها را زیر سوال ببریم.»

او با اشاره به کودتاهای نظامی گذشته در ترکیه گفت: «آیا این نیروهای مسلح ترکیه نبودند که کودتای فاشیستی 12 سپتامبر را به راه انداختند؟ آیا همین ها نبودند که کودتای 15 جولای را به راه انداختند؟ همین ها مسئول به آتش کشیدن روستاها در ترکیه و باعث قتل ده ها تن از مردم که عاملان آن هنوز مجهول هستند، نبودند؟ موارد مشابه بسیار دیگری وجود دارد که من آنها را پیگیری می کنم. آیا این نیروهای مسلح ترکیه نبودند که 15 غیر نظامی روستایی را از بالگرد به بیرون پرتاب کردند؟»

تانری کولو با بیان اینکه آنها باید به عنوان نماینده مجلس از عملکرد نیروهای مسلح ترکیه انتقاد کنند، گفت: «ما پرسش مطرح می کنیم، می‌پرسیم تا حقیقت روشن شود و دست کم این شبهه‌ها در مورد نیروهای مسلح ترکیه برطرف شود. نیروهای مسلح ترکیه این همه روستا را سوزانده اند. روبوسکی و اولودره تنها نمونه هایی تازه از این ها هستند.»

سخنان این نماینده کُرد مجلس ترکیه، با واکنش گسترده سیاسیون در فضای مجازی مواجه شد. همچنین تحقیقات قضائی علیه این نماینده دیاربکر آغاز شد. 

سزگین تانری کولو در پیامی که امروز در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت، اعلام کرد که با همه کسانی که در واکنش به سخنان دیروز او اظهاراتی را گفته یا منتشر کرده اند که فراتر از انتقاد بوده است، برخورد قانونی خواهد کرد. 

او  همچنین در سخنانی دیگر در واکنش به تشکیل پرونده قضائی علیه خودش، این را نشان دهنده رابطه نزدیک دولت AKP با دولت پنهان در ترکیه دانست.

کد خبر 2760606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha