موضع اپوزوسین ترکیه در قبال پناهجویان تهدیدی برای همه مردم ترکیه است

سرویس ترکیه - روزنامه دیلی صباح در گزارشی مواضع احزاب اپوزوسیون ترکیه علیه پناهجویان در آستانه انتخابات ماه می گذشته را تهدیدی برای همه مردم ترکیه عنوان کرد.

به گزارش کردپرس، روزنامه دیلی صباح که نزدیک به دولت ترکیه است در گزارشی به مواضع احزاب اپوزوسیون ترکیه علیه پناهجویان در آستانه انتخابات ماه می گذشته پرداخت و این مواضع را تهدیدی برای همه مردم ترکیه عنوان کرد.

در گزارش دیلی صباح در رابطه با مواضع اپوزوسیون ترکیه در رابطه با مسئله پناهجویان آمده است: « متأسفانه، بیگانه هراسی در ترکیه در حال افزایش است. این بیگانه هراسی ارتباطی با میهن پرستی به معنای تعهد تزلزل ناپذیر فرد به منافع ملت، استقلال و تأثیر جهانی ملت ندارد. ما در مورد یک نگرش طرد کننده صحبت می‌کنیم که به صورت خشونت کلامی یا فیزیکی ظاهر می‌شود و افراد اغلب در رسانه‌های اجتماعی با آن مواجه می‌شوند. وضعیت موجود پناهجویان و همچنین گردشگران و دانشجویان بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا پیام‌های ضد عربی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اخیرا اشک یک گردشگر مراکشی را درآورد. سرعت گسترش گفتمان بیگانه‌هراسی زنگ خطر را در ترکیه به صدا در آورده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «بر کسی پوشیده نیست که حزب اپوزیسیون خوب (IP)، حزب ظفر (ZP) و حزب جمهوری خواه خلق (CHP) پیش از انتخابات ماه می گذشته با اشاره مکرر به پناهجویان سوری و مهاجرت غیرقانونی به بیگانه هراسی در ترکیه دامن زدند. کمال قلیچداراوغلو، کاندیدای ریاست‌جمهوری CHP، کمپین انتخاباتی خود را بر پایه احساسات ضد پناهجویان بنا نهاد که عملا اثرات جانبی منفی زیادی به همراه داشت. بسیار محتمل است که CHP و بقیه احزاب اپوزوسیون برای انتخابات شهرداری سال آینده به همان تاکتیک انتخابات ماه می متوسل شوند.»

در این گزارش همچنین بیان شد که قلیچداراوغلو در گفتگوی اخیر خود با خبرنگاران اظهار داشت که اجازه دهید به شما بگویم چه کسی در انتخابات پیروز شد. مردم سوریه در انتخابات پیروز شدند. پناهجویان در انتخابات پیروز شدند. ما حتی شماره آنها را نمی‌دانیم. به خاطر خدا، آنها پناهجو نیستند. می‌دانم که افغان‌ها نیز در قونیه آموزش‌های ویژه می‌بینند.» رئیس CHP با پذیرفتن گفتمان راست افراطی بین دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری، تنها به مردم ترکیه در مورد «انفجار اجتماعی» و «تهدیدهای امنیتی» هشدار داد. در عوض، او پیامی را برای حمله به دولت منتشر می‌کند. با تغییر مشکلات موجود عموم مردم با پناهجویان به گفتمان بیگانه هراسی، اپوزیسیون لفاظی خود را با گفتمان راست افراطی ZP همسو می کند.

در ادامه دیلی صباح افزود که باید آگاهی را در مورد بیگانه هراسی در ترکیه افزایش یابد بدون اینکه چنین افزایشی به دولت یا اپوزوسیون کمک کند. نیاز به یک موضع مشترک در میان سیاستمداران و در سطح جامعه مدنی وجود دارد. ناگفته نماند که بیگانه هراسی به امنیت ملی، صلح داخلی، دموکراسی، اقتصاد، صنعت گردشگری، سیاست خارجی و شهرت بین‌المللی ترکیه آسیب زیادی وارد می‌کند. بیگانه هراسی تهدیدی است که زمان و انرژی‌ای را که ترکیه برای دیپلماسی بشردوستانه، کمک‌های خارجی و قدرت نرم صرف می‌کند از بین می برد.

کد خبر 2760521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha